De Vlaamse regering gaat de transportsector ondersteunen met een pakket maatregelen ter waarde van 40 miljoen euro per jaar. Het pakket bevat onder andere arbeidsmarktmaatregelen, investeringssteun en een verhoogde ecologiepremie. “De logistieke draaischijf Vlaanderen heeft een sterke transportsector nodig”, zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts.
De transportsector kampt met uitdagingen: vrachtwagenchauffeur is een knelpuntberoep, het aantal dodelijke verkeersongevallen met vrachtwagens blijft hoog, de concurrentie met het buitenland is moordend, transport heeft grote ecologische impact. Tegelijkertijd is de sector economisch enorm belangrijk: goed voor 5,3 procent van de werkgelegenheid en een toegevoegde waarde van 9,2 procent van het Vlaamse BBP. ''Transport betekent soms een last voor Vlaanderen en daarvoor vragen we dan ook een billijke bijdrage via de kilometerheffing", zegt Weyts. "Maar de transportsector creëert ook veel toegevoegde waarde, en dat willen we belonen".
De Vlaamse Regering heeft nu een pakket steunmaatregelen klaar dat jaarlijks 40 miljoen euro investeert in de omkadering van de sector. Er ging meer dan een jaar van gesprekken aan vooraf. Weyts: "We hebben goed geluisterd naar wat er leeft. We komen tegemoet aan concrete noden."
Opleiding, investeringen, vergroening
Een eerste pijler van het steunpakket bestaat uit arbeidsmarktmaatregelen. Weyts wil vermijden dat transportbedrijven hun toevlucht moeten zoeken bij buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Zo komen er concreet 200 bijkomende IBO-trajecten (individuele beroepsopleiding): praktijkgerichte opleidingen die Vlaamse werkzoekenden de kans geven om enkele maanden de stiel te leren op de werkvloer.
Een tweede pijler bestaat uit maatregelen die investeringen in meer verkeersveiligheid of meer duurzaamheid financieel belonen. Zo moet het aantal dodelijke verkeersongevallen met vrachtwagens én de impact van het vrachtverkeer op het leefmilieu structureel dalen.
Een derde pijler bestaat uit een hervorming van de ecologiepremie. De lijst met groene vrachtwagens die financiële steun krijgen wordt uitgebreid, zodat er nog meer nieuwe technologieën gestimuleerd worden. De steun voor KMO’s die een zuinige vrachtwagen aankopen stijgt van 10 procent van de meerprijs naar wel 50 procent.