Een jaar geleden introduceerde MAN de nieuwe TGX-serie. De nieuwe trucks beginnen zoetjesaan de weg op te komen. Intussen kreeg het bekende MAN-cabinecasco in Brazilië een facelift en werd herdoopt tot Volkswagen Meteor. Daarvan zijn nu de eerste 120 stuks verkocht in één order.
Volkswagen heeft in Brazilië een dijk van een reputatie als vrachtwagenmerk. Jarenlang werden op basis van de oude VW LT-cabine trucks gebouwd, Titan genaamd, die onverwoestbaar bleken. Maar ook in Brazilië staat de tijd niet stil, dus het werd tijd voor wat anders. Naast de Volkswagen Constellation, die sinds 2006 onafgebroken in productie is, kwam vorig jaar deze Meteor. Hiervan nam een eerste klant, genaamd Transpipeline, meteen 120 stuks af, voor zwaar werk in de petrochemie met totaalgewichten variërend van 48 tot 53 ton. Het gaat daarbij om het trekken van drie-assige opleggers. VW biedt hiervoor een Meteor met 460 pk. Er zijn ook trucks met 520 pk besteld. Die moeten met combinaties op zeven tot negen assen, totaalgewichten van 57 tot 74 ton trekken. Uiteraard gaat het dan om Meteors op 6x4 chassis.
Constellation
De nieuwe Meteor op basis van de ons bekende vorige MAN TGX is duidelijk de top van het aanbod van Volkswagen in Brazilië. De truck wordt geleverd met een TraXon-bak van ZF en dus niet bijvoorbeeld met een transmissie van Traton-groepsgenoot Scania. In het aanbod van Volkswagen do Brasil is de Constellation, die al sinds 2006 wordt geleverd, het middenklasse werkpaard. Het aanbod loopt van 14 tons middenklasse bakwagen tot een 33 tons drie-assige zwaar transport trekker.