Als eerste natuurlijk dat bijzonder scherp aflopende front. Deze biedt niet alleen een veel betere stroomlijn maar ook een heel ander aangezicht. De voorkant van de cabine is 24 centimeter langer geworden. Dit is mogelijk dankzij nieuwe Europese regels, waar tot nu toe alleen DAF gebruik van wist te maken.
Zelfde interieur
Opvallend is dat de grille met Volvo’s ‘Iron Mark’ helemaal naar onder tussen de koplampen is geplaatst. Daarboven slechts een enkel rooster en de band met de merknaam onder de voorruit. Onwillekeurig doet dit een beetje aan de modellen van zusterbedrijf Renault denken, maar dat terzijde. Volgens Volvo zorgt de nieuwe cabine niet alleen voor een beter verbruik, maar is hij ook stabieler bij bijvoorbeeld veel wind.
De cabine achter het gewijzigde front lijkt gelijk gebleven: de extra ruimte komt dus niet ten goede aan de chauffeur. Zelfs over de verplaatste bediening van de automaat, die in de Amerikaanse VNL aan het stuur is geplaatst, lezen we niks terug in de berichten van Volvo. Wel is de XXL-cabine, die Volvo als optie aanbiedt, door het nieuwe front legaal in combinatie met een oplegger van 13.60m. Deze grote cabine blijft echter optioneel.
Camera monitor systeem
De FH Aero is beschikbaar voor alle aandrijvingen: diesel, LNG en elektrisch. Vooral de elektrische FH profiteert natuurlijk van een betere stroomlijn. Daarnaast is er een nieuw topmodel: de FH16 Aero. De FH16 heeft een tikkie meer cilinderinhoud gekregen en biedt nu een vermogen van 780 pk.
Een andere innovatie aan de FH Aero zijn de camera-spiegels. Naast Mercedes-Benz, MAN, DAF en Iveco biedt ook Volvo nu de digitale spiegels. Samen met het nieuwe front zouden deze een brandstofbesparing van 5% bewerkstelligen.
De nieuwe Volvo FH Aero modellen komen in de loop van 2024 en 2025 op de markt, waarschijnlijk naast de nu beschikbare modellen. Op dit moment vliegt BIGtruck naar Zweden om nader kennis te maken met de Volvo FH Aero. Houdt deze site dus in de gaten voor de laatste details!