Nieuws
08-04-2019 | Door Iep van der Meer

De Winter Logistics uit Honselersdijk heeft een Volvo FH 460 LNG 6x2-bakwagen met dolly en trailer in gebruik genomen. De LZV-combinatie wordt ingezet voor geconditioneerd transport van sierteeltproducten tussen vestigingen in Nederland en Duitsland. De truck is geleverd door Volvo Group Truck Center.

“Wij zijn in feite de schakel tussen kwekers, veilingen en exporteurs”, zegt directeur Eric de Winter. “Wij zorgen ervoor dat sierteeltproducten bij klanten in binnen- en buitenland komen.” Dat gebeurt vanuit zes locaties in Noord- en Zuid-Holland en één in Duitsland. Voor transport tussen de vestigingen in Nederland en Duitsland wordt een ecocombi ingezet. De Winter Logistics koos daarbij voor een Volvo FH 460 LNG 6x2-bakwagen.

“Met deze truck gaan we zo’n duizend kilometer per dag rijden en ons uitgangspunt is om dat zo duurzaam mogelijk te doen”, vertelt De Winter. “Daarom hebben we gekozen voor een Volvo LNG-truck: een duurzame oplossing om zoveel mogelijk handel te vervoeren tegen een zo laag mogelijke CO2-footprint. Door de combinatie van LNG en LZV verlagen we de CO2-uitstoot tot wel 40%. De ecocombi rijdt in een dag- en nachtshift en gaat dan twee keer op en neer naar Duitsland. Dankzij de lengte van 25,25 meter sparen we de transportbeweging van één combinatie per dag uit. Dit is dus een zeer duurzame LZV-combinatie.”

CO2-uitstoot terugdringen
Duurzaamheid is al jaren verankerd in de bedrijfsfilosofie van De Winter Logistics. “Wij hoorden in 2008 bij de eerste tien bedrijven in Nederland die een Lean & Green Award kregen voor onze inspanningen om de CO2-uitstoot terug te dringen”, vertelt De Winter. “Een paar jaar geleden hebben we al een aantal Volvo FM Dual Fuel LNG-trucks in gebruik genomen en in onze hele bedrijfsvoering werken we eraan om de logistiek zo slim mogelijk in te richten. Wat dat betreft is er de afgelopen jaren veel veranderd. Vroeger gingen producten van de kweker naar de veiling, waar ze werden geveild. Nu verkopen kwekers steeds meer rechtstreeks aan exporteurs. Dat betekent ook dat het transport veel fijnmaziger is geworden en de factor tijd een nog belangrijkere rol speelt. Vaak weten we ’s ochtends nog niet wat we die dag gaan doen. Opdrachtgevers kunnen tot 45 minuten van tevoren een order plaatsen, die we binnen een tijdsbestek van 2,5 tot 4,5 uur moeten uitvoeren.”   

Tankstations
De Winter constateert dat ook het netwerk van LNG-tankstations steeds uitgebreider wordt, waardoor het ook makkelijker en aantrekkelijker wordt om met LNG-trucks te gaan rijden. Extra voordeel is dat in Duitsland geen Maut hoeft te worden betaald voor LNG-trucks. De Winter Logistics heeft op de dagelijkse route twee LNG-tankstations binnen handbereik: in Den Hoorn en in Venlo. Die tanklocaties zijn eigendom van PitPoint.LNG, een internationale leverancier van schone brandstoffen. Beide bedrijven werken al langer samen. De Winter Logistics beheerde tot een paar jaar geleden namelijk een mobiel LNG-tankstation. “De Winter is een pionier op het gebied van alternatieve brandstoffen”, zegt Joost de Ruijter, business development manager van PitPoint.LNG. “De Winter was zijn tijd ver vooruit met Volvo Dual Fuel LNG-trucks en het tankstation. Het is prachtig dat ze nu weer een stap zetten met deze LZV op LNG.”

Active Safety
Naast duurzaamheid heeft De Winter Logistics ook veiligheid hoog in het vaandel staan. De Volvo FH LNG is uitgerust met het Active Safety veiligheidspakket met Forward Collision Warning met noodremfunctie, Adaptive Cruise Control, Driver Alert Support en Lane Change Support. “Onze mensen moeten veilig hun werk kunnen doen”, zegt De Winter.

Kwaliteit
Het wagenpark van De Winter Logistics bestaat uit 85 trekkende eenheden, waarvan een deel Volvo-trucks. “Wij bestaan nu 27 jaar en vanaf dag één hebben wij Volvo-trucks in de vloot”, zegt De Winter. “Het zijn kwalitatief hoogwaardige trucks waarmee wij onze transporttaken goed kunnen uitvoeren. Bovendien zijn chauffeurs er tevreden over en dat is voor ons ook een belangrijke voorwaarde. Onze mensen moeten goede faciliteiten hebben om het werk goed te doen. Net zo belangrijk in het partnership met Volvo is de goede samenwerking met Volvo Group Truck Center in Maasdijk. De lijnen zijn kort, ze denken goed mee en zijn goed in staat om trucks naar onze wensen te specificeren.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
15-04-2021
Heyer_Blomstergrossisten_copy.jpg

Volvo LZV op LNG voor Heyer Blomster

Blomstergrossisten B.V. uit Rijnsburg heeft onlangs een nieuwe Volvo FH460 6x2 op LNG in gebruik. De truck wordt ingezet…
Nieuws
10-12-2020
Volvo_LNG-truck_3-1400.jpg

Vier Volvo LNG trucks voor HST Groep

De HST Groep uit Enschede heeft vier LNG-trucks in gebruik genomen. Het gaat om Volvo FH460 trekkers die worden ingezet…
Nieuws
17-04-2020
Koeltrans-1.jpg

Scania’s en Mercedessen voor jubilerend Koeltrans

In de afgelopen periode zijn bij Koeltrans uit Angeren, een bedrijf dat inmiddels tien jaar bestaat,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.