De Poolse inspectie nam onlangs een kijkje in de cabine van een Volvo FH van het bouwjaar 2014. Daar troffen de controleurs tot hun verbijstering een analoge tachograaf aan. De Volvo werd alleen gebruikt voor binnenlandse ritten in Polen.
Volgens de wet zou de trekker een digitale tacho moeten hebben met een extra snelheidssignaal, om magneetfraude tegen te gaan. Voor de jongeren onder ons: de hier afgebeelde tachograaf werd op 1 mei 2006 opgevolgd door een digitaal exemplaar. Het tijdperk van schijven invullen was voorbij, al reden er op dat moment natuurlijk nog heel veel trucks rond met een analoge tachograaf.
Op het tachograaf-serviceplaatje dat zichtbaar was op de deurstijl van de bestuurder, stond dat het voertuig in augustus 2018, toen de laatste periodieke inspectie van het controleapparaat werd uitgevoerd, was uitgerust met een geldige digitale tachograaf. De vervanging van de digitale tachograaf door een analoge tachograaf die in dit voertuig dus niet is toegestaan, moest daarom na deze datum plaatsvinden.
De boeten stelt weinig voor, namelijk 10.000 zloty. Omgerekend is dat hooguit 2300 euro. Of er tegen het bedrijf dat de tachograaf heeft geïnstalleerd stappen worden ondernomen, is niet bekend, maar lijkt ons waarschijnlijk. In Nederland zou deze overtreding veel zwaarder bestraft worden.