Nieuws
20-06-2022 | Door Iep van der Meer

Met tot 1000 kilometer bereik, maximale tonnages tot 65 ton en tanken binnen een kwartier lijkt waterstof de ideale brandstof voor de toekomst. Dat vinden ze bij Volvo Trucks ook, vandaar dat dit bedrijf naast elektrische trucks met alleen accu's nu ook vol inzet op deze techniek.

Volvo levert nu al een complete elektrische range, maar daarmee kun je nog niet verder dan 350 kilometer rijden. Daarna moet zo'n BEV (Battery Electric Vehicle) aan de stekker, en dat moet je onderweg niet willen. Ten eerste zijn er maar amper openbare laadpunten voor trucks, en ten tweede duurt dat lang, zeker als er iemand voor je staat. Hoewel de accu capaciteit in de komende jaren best zal toenemen zet Volvo nu ook in op waterstof als energiedrager. 

Waterstof

Waterstof wordt gemaakt uit zonne- of wind energie die door electrolyse wordt omgezet in waterstof. Dat spul kun je in tanks stoppen, waarna er middels een brandstofcel (Fuelcell) aan boord weer stroom van gemaakt wordt. Met die stroom wordt dan vervolgens het voertuig aangedreven. Zo'n waterstoftruck is in de basis dan ook gewoon een elektrische trucks, alleen zijn de accu's kleiner en komt de energie via de brandstofcel uit waterstof. Overigens kun je ook direct waterstof in een verbrandingsmotor toepassen. Dat is een andere techniek, waar merken als DAF en Toyota aan werken. Bij Volvo ligt de focus echter op waterstof-elektrisch.

Brandstofcel

Volvo is niet alleen in zijn geloof in waterstof- elektrisch. Merken als Hyundai, Mercedes-Benz en Hyzon gaan ook voor deze techniek. Hyundai lijkt daarin overigens een behoorlijke voorsprong te hebben. Dat merk levert al waterstof- elektrische trucks uit serie productie. Ook Hyzon lijkt aardig op weg, al is het wel wat stil vanuit die hoek. Volvo heeft voor de productie van de brandstofcel een joint venture opgezet met Daimler Trucks. Samen hebben ze Cellcentric opgericht, een bedrijf dat Europa's grootste producent van brandstofcellen moet worden.

Uitdagingen

Waar bij accu- elektrische trucks de uitdaging zit in het gewicht van de accu's is bij de waterstof trucks de ruimte voor de waterstof tanks nog een puntje. Volvo kiest er, net als Mercedes-Benz en Hyzon voor om de tanks achter de cabine op te stapelen in een rek. Als je dan toch een 13,60 meter lange trailer wilt meenemen dan ben je, binnen de huidige wetgeving veel te lang. De bal daarvoor ligt in Brussel, maar waterstof vormt nog een uitdaging. Zo moet er niet alleen een groot, Europees netwerk worden uitgerold om te kunnen tanken, er moet ook voldoende waterstof zijn om aan de vraag te kunnen voorzien. Dat kost tijd, en dat geldt ook voor de ontwikkeling van de trucks. Volvo kondigt aan dat ze in de tweede helft van dit decennium op de markt komen met de FH op waterstof. Dat wordt dus na 2025, maar voor je het weet staan we waterstof te tanken in plaats van diesel!

Meer op Transport&Milieu.nl