Volvo Trucks introduceert zware trucks die voldoen aan Euro 6 op LNG (Liquefied Natural Gas) en bio-LNG. De nieuwe trucks leveren dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo. De CO2-uitstoot van de nieuwe trucks is echter 20-100% lager dan die van vergelijkbare dieselmodellen, zegt Volvo. De nieuwe Volvo FH LNG en Volvo FM LNG zijn beschikbaar met 420 of 460 pk voor zwaar regionaal en internationaal transport. De trucks krijgen een I-Shift automaat.
In plaats van een ottomotor met bougie ontsteking, de gangbare oplossing voor voertuigen op gas, worden de Volvo FH LNG en Volvo FM LNG aangedreven door motoren die gebruik maken van het diesel principe. Dit betekent volgens Volvo dat een vervoerder die voor LNG kiest, dit kan doen zonder in te leveren op rijeigenschappen, brandstofverbruik of betrouwbaarheid. Bovendien zou de motor zuiniger zijn dan gasmotoren met bougies. De 460 pk-motor van Volvo op LNG levert een maximaal koppel van 2.300 Nm; de uitvoering van 420 pk produceert 2.100 Nm. Dit komt overeen met Volvo's dieselmotoren. Het brandstofverbruik is ook gelijk aan dat van de dieselmotoren van Volvo en is wel 15 tot 25% lager dan bij conventionele ottomotoren op gas.
De toegepaste brandstof is vloeibaar aardgas oftewel LNG (Liquefied Natural Gas) of vloeibaar biogas, dat bekend staat als bio-LNG. Bij gebruik van biogas neemt de ecologische voetafdruk (CO2-uitstoot) volgens Volvo met maar liefst 100% af. Bij aardgas is de vermindering 20%.
Lees het volledige artikel ">hier .
De verkoop van Volvo FH LNG en Volvo FM LNG gaat 2018 van start.