Volvo komt met een belangrijke vernieuwing van het programma waardoor we kunnen spreken van de tweede generatie van de FH4.
Volvo maakt efficiencyslag
De Volvo FH in zijn laatste verschijningsvorm, de FH4 zoals sommigen hem noemen is toe aan zijn eerste grote update. Volvo presenteert een zodanig groot aantal vernieuwingen aan de truck dat we kunnen spreken van een tweede generatie FH4. De noviteiten betreffen vooral aerodynamische voorzieningen en technisch nieuws aan de aandrijflijn. Voor wat betreft het technische nieuws geldt dat dit ook wordt doorgevoerd in de FM, FMX en FH16 modellen.
Euro-6 stap C
De Volvo D11 en D13 motoren kregen een grote beurt om het zo maar eens te zeggen. Hiermee maakt Volvo de stap naar Euro-6 stap C wat de hoogste lat is op het gebied van emissies. De voornaamste motorische verbeteringen zijn toegepast op de D11- en D13-motoren. Het gaat daarbij om de toepassing van nieuwe zuigers met minder wrijving, een verbeterde turbo en een geoptimaliseerde nokkenas. Hogere compressieverhoudingen en diverse software-updates doen de rest. Daar bij komen de verschillende optimalisaties aan de I-Shift-versnellingsbak en de achteras.
Common Rail
Het grootste nieuws bij Volvo is dat het Zweedse truckmerk afscheid neemt van de Unit Injectors. Sinds de introductie van de eerste Volvo FH in 1993 werkte het merk met deze techniek voor de inspuiting van de D13 motor. Eerder werden al de D11 en D16 motor voorzien van Common Rail injectietechniek maar nu is dus ook de D13 aan de beurt. Daarmee bevindt Volvo zich in goed gezelschap want het was het laatste merk dat met een niet common rail motor voldeed aan de Euro-6 normen. Naar verwachting zal niet alleen het brandstofverbruik maar ook het AdBlue verbruik afnemen door deze ontwikkeling.
Aerodynamisch
Het pakketje maatregels wat Volvo treft om de nieuwe generatie nog zuiniger en schoner te maken dan hij al was omvat ook een aantal aerodynamische maatregelen. Zo is er een nieuwe onderspoiler, zijn er nieuwe air-deflectors en zijn er voortaan kleinere wielkasten voor de vooras leverbaar. Al deze aanpassingen bij elkaar, in combinatie met de nieuwe techniek en software leiden volgens Volvo voor besparingen tot 3% in het internationale vervoer. Bij inzet in zwaar-transport toepassingen, of bijvoorbeeld in de bosbouw denkt Volvo dat de besparingen door de nieuwe technologie veel hoger kunnen oplopen. Daarbij worden dan ook de besparingen van recent geïntroduceerde noviteiten zoals de uitschakelbare achteras en de I-Shift met crawlers meegerekend.