De nieuwe vrachtwagen is compleet nieuw ontworpen. Zo’n 90% van de vrachtwagen is veranderd ten opzichte van het uitgaande model. Het design lijkt erg op de grotere VNL, waar Volvo eind vorig jaar het doek vanaf trok. De Volvo VNR is bedoeld voor kortere ritten, al kan hij best lange ritten aan. Het model is korter dan de VNL, waardoor hij geschikt is voor krappere plaatsen, al legt het model het waarschijnlijk af tegen welke Europese truck dan ook. Hij is verkrijgbaar als dagcabine of met een sleeper.
Ten opzichte van het vorige model is de nieuwe Volvo VNR zo’n 7,5 procent zuiniger. Dit komt onder andere door een verbeterde aerodynamica en de introductie van Eco-Roll, waarmee de vrachtwagen in z’n neutraal een helling af rolt. Onder de motorkap ligt de nieuwe Volvo D13 VGT dieselmotor, die tussen de 405 en 455 pk levert. De motor is gekoppeld aan de bekende zevende generatie van de I-Shift van Volvo.
Opvallend voor een Amerikaanse vrachtwagen is de overstap naar het 24-volt systeem, dat wij ook in Europa kennen. De meeste Amerikaanse merken houden vast aan een 12-volt systeem. Volvo ging met de grotere VNL ook al over naar de Europese standaard. Nu volgt de kleinere VNR dus ook.