G. van Doesburg heeft deze keer voor Volvo gekozen voor een uitbreiding van het wagenpark. De keus viel op een FM330 en twee FH460 trekkers.
De vloot van G. van Doesburg uit Zaltbommel telt inmiddels al vijftig eenheden. Het bedrijf is actief in zowel de fijnmazige Benelux distributie als in het internationale wegtransport. Verder werkt Van Doesburg met intermodaal verkeer van en naar Italië. Het bedrijf heeft bovendien een eigen warehouse waardoor zij haar opdrachtgevers een totaalpakket aanbiedt. Ter uitbreiding nam G. van Doesburg één Volvo FM 330 trekker en twee Volvo FH 460 trekkers in gebruik. De trucks werden geleverd door Volvo Trucks-dealer Van Dijk Culemborg.
G. van Doesburg werd in 1979 opgericht en richtte zich destijds vooral op het internationale transport met als specialisatie groupage richting Italië. Nog steeds is het voor het bedrijf één van de belangrijkste bestemmingen, zij het intermodaal. René de Kock, commercieel verantwoordelijk: “Voor ons was de verhuizing naar Zaltbommel in 2009 en het in gebruik nemen van het warehouse een stap naar nieuwe concepten. We konden daardoor onze klanten een aanvullend pakket bieden. Daarnaast zagen we al vroeg dat we intermodaal moesten gaan voor onder meer de route van en naar Italië. We hebben nu een aantal trucks in Italië gestationeerd, die van en naar de diverse terminals in het noorden van Italië rijden om onze eigen 45 ft containers te lossen of laden. Ook de twee nieuwe Volvo’s FH 460 worden daarvoor ingezet. Doordat we bovendien vestigingen hebben op Schiphol en Oud-Beijerland hebben we ook zee- en luchtvracht aan ons portfolio kunnen toevoegen.”
Compleet pakket
Dyjan van Doesburg, operationeel verantwoordelijk bij G. van Doesburg : “Juist door de mix van activiteiten staan we sterk in de huidige economische markt. Het warehouse, 15.000 m2 fungeert enerzijds als cross dock voor de internationale en Benelux-activiteiten, daarnaast zijn we voorraadhoudend voor een aantal van onze klanten. Wij willen voor onze klanten de complete logistiek verzorgen. Dat kan in China beginnen met het afhalen van goederen bij de fabriek met een zeecontainer , verzorgen van de zeevracht, inklaren op Europese bodem en uitleveren verder in Europa op eindbestemming.”
Verkleinen van CO2 footprint
In het beleid van G. van Doesburg neemt het verkleinen van de CO2 footprint een belangrijke rol in. Dat komt onder meer tot uiting in het gebruik van verschillende modaliteiten, zoals het spoor voor Italië. Maar het is ook terug te vinden in het wagenpark dat nu al voor 90% uit Euro 6 voertuigen bestaat en daarnaast de trainingen zuinig rijden die de chauffeurs van Van Doesbrug volgen. Dyjan van Doesburg: “Uiterlijk in 2017 zal het volledig wagenpark voldoen aan de Euro 6 emissienormen. In dat plaatje passen ook de nieuwe Volvo trekkers. Het merendeel van onze vloot bestaat overigens uit Volvo. De Volvo FH 460 Globetrotter XL is zeer geschikt voor ons internationale werk. Het brandstofverbruik is laag, de truck schakelt door Volvo I-Shift soepel, maar ook belangrijk zijn de voorzieningen voor onze chauffeurs. Zo is de nieuwe truck voorzien van een Globetrotter XL cabine, alle veiligheidsopties en bijvoorbeeld I-ParkCool. De chauffeurs zijn erg enthousiast over het rijgedrag en comfort. Voor de distributie in de Benelux worden de Volvo FM 330 trekker en bakwagen ingezet. Inmiddels staan er alweer drie Volvo’s in bestelling. We hebben de trucks samen met Van Dijk Culemborg samengesteld. Wij werken al zo’n twintig jaar met elkaar en hebben uitstekend contact. Er zijn korte lijnen en bij calamiteiten worden we altijd snel geholpen.”