Volvo Trucks introduceert een nieuw accusysteem voor de Volvo FH en Volvo FM. Het systeem levert volgens de truckfabrikant voldoende vermogen voor alle functies in de cabine en vermindert tevens het risico op stilstand door lege accu’s.
Het nieuwe accusysteem bestaat uit twee afzonderlijke sets accu’s: één voor het starten van de motor en één voor alle andere elektrische apparatuur in de cabine. De enige functie van de startaccu’s is het starten van de motor. Deze startaccu’s worden niet beïnvloed door ander stroomverbruik. De elektriciteit voor alle andere functies in de cabine, zoals de standkachel, I-ParkCool, koelkast, mediasysteem en persoonlijke apparatuur zoals laptops, mobiele telefoons en tablets, wordt geleverd door afzonderlijke gelaccu’s.
Door geltechnologie te gebruiken, kan volgens Volvo het nieuwe systeem voldoen aan de steeds hogere energie-eisen. In tegenstelling tot conventionele loodzuurbatterijen heeft geltechnologie het vermogen om hoge energieconcentraties langer vast te houden.
“Chauffeurs kunnen genieten van meer comfort en betere leefomstandigheden in de cabine. Ze weten dat ze altijd over voldoende vermogen beschikken en lopen een minimaal risico dat de energie van de startaccu's wordt uitgeput”, zegt Volvo.
Lager brandstofverbruik
De voordelen komen volgens Volvo het beste tot hun recht in het internationaal transport en bij extreme warmte of koude. “Zelfs op winteravonden kan de chauffeur genieten van een goede nachtrust, zonder dat hij op hoeft te staan om de motor te starten en de accu’s op te laden”, legt Volvo uit. Minder starts van de motor betekent bovendien een lager brandstofverbruik en minder impact op het milieu. “Een geparkeerde truck, met een stationair draaiende motor, verbruikt ongeveer drie liter brandstof per uur. Met onze oplossing is het mogelijk de stationairtijd te minimaliseren en zo de brandstofkosten enigszins te verlagen,” aldus Volvo.
De nieuwe gelaccu’s bieden volgens de Zweedse fabrikant een veel langere levensduur dan conventionele loodzuuraccu's en tevens meer oplaadcycli. In moeilijke omstandigheden, bijvoorbeeld koude, zullen de gelaccu’s tien tot vijftien keer langer meegaan. “Het accusysteem voldoet niet alleen aan de huidige hoge eisen voor een veilige stroomvoorziening, maar draagt ook bij aan een hogere inzetbaarheid van het voertuig en lagere exploitatiekosten. Dit is een oplossing die veel klanten ten goede zal komen", verwacht Volvo.
Let wel: het systeem is niet standaard, het kan apart besteld worden. De gelaccu’s kunnen aan de achteroverbouw van een trekker worden geïnstalleerd met de startaccu's aan de linkerzijde, of in een gecombineerde accubak met de startaccu's aan de linkerzijde.