Vrachtwagens veiliger door speciale structuur bumper

Nieuws
13-03-2024 | Door Maarten van der Westen

Nog altijd vallen er veel dodelijke slachtoffers bij ongevallen tussen vrachtwagens en personenauto’s. Dat moet anders, zegt de Chalmers University of Technology uit Gothenburg, Zweden. Daarom heeft het een concept ontwikkeld voor een veiligere voorbumper voor vrachtwagens.

Ongevallen tussen vrachtwagens en personenauto’s vertegenwoordigen zo’n 15% van alle dodelijke slachtoffers in voertuigen. In 90% van de gevallen zijn het de inzittenden van de personenauto die overlijden. Meestal gaat het hier om frontale botsingen of vrachtwagens die achterop een personenauto klapt. De Chalmers University of Technology wil hier met een nieuw bumperontwerp verandering in brengen.

Verschillen in stijfheid

Auto’s zijn veiliger dan ooit en kunnen de inzittenden veilig houden in de meeste ongevallen. Als er echter een vrachtwagen bij betrokken is, gaat dit vaak niet op. Zelfs bij de meest moderne auto’s blijven de compartimenten voor de inzittenden niet intact bij een ongeval met een vrachtwagen. Terwijl de gereden snelheden vaak wel meevallen, is het vooral de verschillen in stijfheid tussen de voertuigen die leiden tot slachtoffers.

Zowel auto’s als vrachtwagens hebben bumpers en andere delen die bij een ongeval moeten verbuigen, de zogenaamde kreukelzone. Hiermee wordt energie uit de botsing opgevangen en niet doorgegeven aan de inzittenden. Uit onderzoek blijkt echter dat deze delen zelden verbuigen op de manier dat ontworpen is. Chalmers Technology of Technology heeft daarom onderzocht welke structuur in de bumper het meest efficiënt energie absorbeert bij een ongeval.

Honingraatstructuur

Voor de nieuw ontworpen bumperstructuur maakte de onderzoekers van de universiteit gebruik van de nieuwe richtlijnen van de Europese Unie, die een langere cabine mogelijk maakt. DAF en Volvo hebben zo’n langere cabine al gepresenteerd, Scania en Mercedes-Benz volgen naar verwachting binnenkort. Dankzij de nieuwe richtlijn hoeven vrachtwagens niet meer een platte voorkant te hebben, wat mogelijkheden biedt voor een nieuwe botsveiligheid.

“Het interne ontwerp van de nieuwe voorkant van de vrachtwagen is een aluminium honingraatstructuur. Dit is een structuur die bestaat uit herhalende zeshoekige tubes van aluminium folie. Dit is perfect voor een lichtgewicht structuur die goed energie absorbeert, aangezien 97 procent ervan bestaat uit lucht. Aluminium honingraatstructuur wordt bijvoorbeeld al gebruikt in vangrails om krachten op te vangen en energie te absorberen. Door de dikte van de aluminium folie te variëren kunnen we de mate van vervorming en kracht veranderen. De structuur is ook geschikt om eenvoudig mee te testen”, aldus professor Thomson van Chalmers University of Technology.

Minder schade

Theorie is leuk, maar het moet natuurlijk ook werken in de praktijk. Daarom is de nieuwe bumperstructuur getest door Trafikverket, de Zweedse overheidsorganisatie voor transport. Op een testcircuit zijn meerdere tests uitgevoerd, die leiden tot meetbare resultaten. De tests bewezen dat de nieuwe structuur een grote invloed had op het risico voor inzittenden. De vervorming bij het inzittendencompartiment van de personenauto was bij de nieuwe structuur 30 tot 60 minder dan bij een normale bumper. Ook de schade aan de vrachtwagen was minder. Vitale onderdelen van de besturing, remmen en ophanging bleven aanzienlijk beter beschermd met de nieuwe structuur.

De Chalmers University of Technology is zeer tevreden over de uitkomst van de tests en gaat verder met het ontwikkelen van de nieuwe structuur van de bumper. Ongetwijfeld gaan we hier iets van terugzien in toekomstige modellen van Volvo of Scania. Zij zullen zeker erg geïnteresseerd in het onderzoek van deze Zweedse universiteit. 

Vergelijk hieronder de foto's van de vrachtwagen met en zonder speciale bumper

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.