VW ID Buzz Cargo: electrisch hebbeding

Nieuws
29-09-2022 | Door Iep van der Meer

De Volkswagen ID Buzz is 'International Van of the Year' en dat is wat ons betreft volstrekt terecht. Onlangs reden wij met deze opvallende elektrische bestelwagen in- en rond Kopenhagen en wij waren onder de indruk van dit hippe ding.

De eerste ‘artist impressions’ van de nieuwe Bulli, zoals VW het busje graag noemt, zijn al een jaar of vijftien oud. De nieuwe Bulli zou een retro T1 moeten worden, maar dan voorzien van de nieuwste techniek. Het heeft even geduurd, maar met de ID Buzz is VW daar prima in geslaagd. Uiterlijk doet hij denken aan de oer- transporter, de T1 maar onderhuids is het allemaal moderne techniek, compleet met een volledig elektrische aandrijflijn. Wij maakten onze eerste, hele duurzame kilometers in Denemarken en Zweden met deze opvallende nieuwkomer, die is uitgeroepen tot International Van of the Year 2023!.

ID Buzz Cargo

We rijden de in two-tone gespoten blauw witte ID Buzz Cargo vanuit Kopenhagen over de brug- tunnelverbinding naar Zweden. De zit achter het stuur is prima, ook als je wat groter bent dan gemiddeld. Je zit voor je gevoel vrij ver naar achteren, terwijl het dashboard en de daklijst ver doorlopen. Dat geeft een fijn, geborgen gevoel maar het heeft ook nadelen. Zo is het lastig om vlak voor de auto te kijken, en ook hoog hangende stoplichten zijn slecht te zien. Verder is het overzicht prima, al ontbreekt een dode hoek stukje in de buitenspiegels. Gelukkig is de ID Buzz rijkelijk voorzien van sensoren, onder meer voor als er wat in je dode hoek opduikt. Ook met de andere verwennerij is het prima in orde bij deze nieuwe VW. De standaarduitrusting is bijzonder compleet, met onder meer bumpers in kleur, front assist, ACC met stop-and Go en een multifunctioneel stuurtje. Het rijden in de stad is met al die techniek aan boord kinderspel. De ID Buzz volgt keurig je voorganger, stopt waar dat moet en rijdt na een tikje op het gas weer verder. Ook verkeersbord herkenning is aan boord, waardoor bekeuringen voorkomen worden.

Eenvoudige bediening

Het interieur van de Cargo uitvoering wordt door de collega autojournalisten als saai ervaren, maar ik vind het eigenlijk wel prima. In de personenauto uitvoering schreeuwen de lichte tinten je tegemoet, zeker in het later door ons gereden exemplaar met een geel met wit interieur. Een wit, lederen stuurwiel mag er dan hip uit zien, maar hoe lang blijft dat wit? De grijs kenteken versie, de ID Buzz Cargo is daarin wat minder uitgesproken. Donkere kleuren overheersen en alles zit op de juiste plek. Ik verbaas me erover dat ik eigenlijk zo wegrij met de ID Buzz, zonder mij te hoeven verdiepen in de bediening. Het dashboard is een kleine, digitale unit die op de stuurkolom gemonteerd is. Als je het stuur verstelt beweegt ie mee. Het is erg compact en simpel, en het lijkt een beetje op een dashboard van een bromfiets. Toch wordt alle informatie helder weergegeven door het display, niks mis mee dus.

Meer lezen over de ID Buzz Cargo doe je hier!

Klik hier voor Transport&Milieu.nl
Mercedes Ad 1-12 tot 16-12 - MedRec