Honderden trucks van Waberer’s staan geparkeerd op het terrein van KLG Europe in Eersel. De chauffeurs vieren kerst en oud en nieuw thuis en de trucks blijven daar waar het werk is, namelijk in west Europa. Dit geeft meteen aan hoe ongelofelijk scheef dit gegroeid is. Natuurlijk is er niks op tegen dat een Hongaar een extra ritje doet in Europa nadat hij geladen vanuit Hongarije is gekomen. Cabotagewetgeving maakt mogelijk dat zo’n man dan bijvoorbeeld een ritje vanuit Spanje naar Duitsland kan maken en dat is fantastisch. Om die reden heeft Europa geregeld dat vervoerders maximaal drie ritten in zeven dagen mogen doen in een Europees land. Overigens wil het Europees parlement dat fors uitbreiden, en eigenlijk helemaal vrijgeven, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd. (daarover lees je hier)
In ons voorbeeld is de Hongaar die aanvankelijk geladen uit Hongarije kwam vanuit Spanje met lading naar Duitsland gereden. Je zou dan mogen verwachten dat hij vervolgens in Duitsland lading gaat zoeken voor een bestemming richting Hongarije. Daar woont de chauffeur tenslotte en dan kan hij daar gezellig met vrouw en kinderen het weekend vieren. Tot zover de gewenste situatie in het internationale wegtransport. De praktijk is echter dat bedrijven als Waberer’s hun goedkope chauffeurs maandenlang heel Europa door laten rijden zonder thuis te komen in het weekend. De trucks waarmee ze rijden zijn in de meeste gevallen zelfs nog nooit in Hongarije geweest. Zowel de trekkers als de opleggers worden namelijk gewoon in het land waar ze geproduceerd worden voorzien van een Hongaars kenteken.
Deze ronduit scheefgegroeide situatie in Europa valt ieder jaar extra op tegen het einde van het jaar. Vervoerders zoeken dan een parkeerplaats waar de duizenden voertuigen veilig gestald kunnen worden. De chauffeurs worden dan met bussen naar huis gereden voor de feestdagen. Tot nu toe stonden de trucks vaak in België maar daar wordt aan alle kanten opgetreden tegen wantoestanden in het wegtransport. Vandaar dat Waberer’s deze keer koos voor het terrein bij Eersel. Hoe omstreden dit ook mag zijn, het is op zich legaal wat hier gebeurt maar het legt wel precies bloot wat sociale dumping losmaakt. Het blijft dan ook een omstreden fenomeen. Dat voelt KLG Europe, eigenaar van het terrein heel goed aan. Natuurlijk zijn er zakelijke belangen en zal Waberer’s wel een mooie rekening krijgen maar toch voelt het zelfs voor KLG Europa wat vreemd aan. Dat blijkt wel uit het feit dat dit bedrijf probeert om de gigantische rijen Waberer’s trucks aan het oog te onttrekken. Aan de zichtkanten van het terrein staan namelijk de eigen opleggers geparkeerd om de geel- blauwe combinaties met het zonnetje af te schermen. Met de drone van Rico Vogels van SQ Vision hadden ze echter geen rekening gehouden!