FNV heeft transportbedrijf Koninklijke Rotra uit Doesburg gedagvaard wegens onderbetaling van haar Nederlandse chauffeurs. ‘Ook zullen we de directie onder ede gaan verhoren over de inzet van Roemeense chauffeurs’, zegt FNV-er Edwin Atema. In een reactie zegt Rotra dat het zich aan de regels houdt en dat het zijn handelwijze eerder juridisch heeft laten toetsen.
Atema, die met stichting VNB toeziet op naleving van de cao in de transportsector, legt uit: "Ondanks dat Rotra een zogeheten handhavingsconvenant met de Inspectie Leefomgeving en Transport had afgesloten, hebben wij onderzoek gedaan naar het transportbedrijf en flinke misstanden geconstateerd. Alleen een goed presterend bedrijf komt in aanmerking voor zo’n convenant. Het bedrijf schermde er altijd mee en zei dan: ‘bij ons is alles goed, pak de buurman maar aan’. Uit ons onderzoek blijkt echter dat Rotra wet- en regelgeving niet naleeft, waaronder de cao. Zo krijgen de Nederlandse chauffeurs bijvoorbeeld niet alle uren uitbetaald die ze hebben gewerkt en bivakkeren Roemeense chauffeurs weken achter elkaar in hun cabine tegen een maandloon van € 288. Dat is verboden. We hebben onze informatie gedeeld met de inspectie met de vraag het convenant te beëindigen."
Volgens een woordvoerder van Rotra is een convenant met de Inspectie tijdelijk en eindigt het aan het eind van dit jaar. ''Wat er dan te gebeuren staat, weten we nog niet.''
Verder zegt Rotra de aantijgingen van FNV stellig te bestrijden. ''We voldoen aan de CAO's in de betreffende landen. We hebben onze handelwijze juridisch laten toetsen. Daaruit bleek dat we meer doen dan zou volstaan. Mede daarom gaan we uit van een positieve afloop van deze zaak.''