Gisteren heeft het Belgische staatsblad de beslissing van de Waalse regering rond de 50 tons limiet gepubliceerd. Dat betekent dat er in dit Franstalige deel van België met hetzelfde totaalgewicht mag worden gereden als in Nederland. Als voorwaarde geldt dat dit op zes assen gebeurt, net als bij ons. Vanaf 1 mei mogen 50 tons combinaties de weg op.
Het gaat om drie- of meerassige trekkers gekoppeld aan drie- of meerassige opleggers, of een drie- of meerassige motorwagen met een drie- of meerassige aanhangwagen. Luchtvering op alle assen is eveneens verplicht en dit is een verschil met ons, waar we nog veel paraboolvering op voorassen zien. De Walen vereisen een minimale asafstand van 1,3 meter en op een tridemstel is maximaal 25 ton toegestaan. De combinatie moet minimaal een Euro V motor hebben en EBS, AEB en ESC of RSC systemen zijn verplicht.
De 25 ton op de tridem alsmede de luchtgeveerde vooras zijn voor de meeste Nederlandse vervoerders nog problematisch, is de verwachting. In Benelux verband zou echter overeen gekomen zijn, 27 ton op een tridem is toe te staan. Later dit jaar wordt precies duidelijk in hoeverre Nederlandse LZV-wetgeving ook geldt in Wallonië en Vlaanderen. Bronnen dicht bij het dossier benadrukken dat dit een kwestie van tijd is. Tal van Nederlandse vervoerders willen graag grensoverschrijdend LZV-verkeer uitvoeren richting België.