Wereldwijd chauffeurstekort, de cijfers

Nieuws
11-07-2022 | Door Tim de Jong

Het tekort aan chauffeurs is een wereldwijd probleem, waar loonsverhoging maar deels een oplossing voor is. Jongeren durven het chauffeursvak niet meer aan, het zijn ouderen die de bloedsomloop van de economie, het wegvervoer,  gaande houden.

Het tekort aan chauffeurs is een wereldwijd probleem, waar loonsverhoging maar deels een oplossing voor is. Jongeren durven het chauffeursvak niet meer aan, het zijn ouderen die de bloedsomloop van de economie, het wegvervoer,  gaande houden.

De gemiddelde leeftijd van de Europese vrachtwagenchauffeur bedraagt 47 jaar. Daarmee is Europa wereldwijd recordhouder wat betreft oude chauffeurs, blijkt uit cijfers van de IRU. Deze instantie schat dat het chauffeurstekort in Europa is opgelopen tot 42%. Dus bijna vier op de tien trucks blijft dan staan. Roemenië komt nu 71.000 chauffeurs tekort, Polen en Duitsland ieder 80.000 en het Verenigd Koninkrijk 100.000. In Nederland komen we met ruim 10.000 chauffeursvacatures eigenlijk nog goed weg.

Buiten Europa

Maar het probleem blijft allerminst beperkt tot Europa. Zo komt Mexico 34.000 chauffeurs tekort en China zelfs 1,8 miljoen chauffeurs. Opvallend is volgens IRU dat er nog altijd weinig vrouwen een vrachtwagen willen besturen en dat ook jongeren een kleine minderheid vormen in de leeftijdmix. Bij het wegtransport is het aandeel jonge chauffeurs niet meer dan zes à zeven procent. Bij de touringcars is het niet meer dan drie procent.

Hoger loon

De cijfers zijn inmiddels zo alarmerend, dat een hoger loon een chauffeur natuurlijk wel verleidt, maar dat het niet echt leidt tot de komst van tal van jongeren die op een leuke manier wat willen gaan verdienen. Die jongeren zijn er gewoon domweg niet. 

Wil je een echte chauffeursbaan, of wil je veranderen, klik dan hier!