Zelfrijdende trucks in de Rotterdamse haven

Nieuws
20-06-2024 | Door Maarten van der Westen

Binnenkort gaan autonome vrachtwagens rijden in de haven van Rotterdam. Het is onderdeel van het Magpie project, waarin DAF, TU Eindhoven en TNO samenwerken.

In 2050 wil de haven van Rotterdam geheel emissieloos zijn. Vrachtwagens zijn hierbij heel belangrijk, want die spelen een belangrijke rol in de haven. Daarom is het Magpie project opgestart. Magpie staat voor sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs. Een beetje gekunseld, die afkorting, maar het klinkt wel lekker. In het project werken alle belangrijke Europese havens samen met tien onderzoeksinstituten en meer dan 30 bedrijven.

“Het doel van het project is om uit te zoeken hoe we het transport van, naar en in de haven duurzamer kunnen maken met slimme oplossingen, met elektrische zelfrijdende voertuigen als voorbeeld”, legt Guus Arts uit. Hij is projectmanager Advanced Technology bij DAF. “DAF levert de trucks voor de proef.” Naast DAF werken de TU Eindhoven en TNO mee aan het project in Rotterdam.

Controlekamer

De proef draait om een DAF die voorzien is van talloze sensoren. Hiermee kan hij volledig autonoom rijden. “Het idee is dat de truck zelf een aantal manoeuvres uitvoert binnen een gemarkeerd gebied”, legt Arts uit. “Op dit moment maken we de truck klaar voor een proef waarbij hij zelf naar een laadpaal rijdt, waarbij de kabel automatisch aangesloten wordt.” Hoewel er nog voor de zekerheid een chauffeur in de DAF zit, komen de opdrachten vanuit een controlekamer. Hier kan één persoon meerdere trucks aansturen.

“Gezien de toename van het chauffeurstekort willen we het meest efficiënte gebruik van de capaciteit bewerkstelligen door zo veel mogelijk chauffeurstaken te automatiseren. Daarbij is het gedrag van een zelfrijdend voertuig ook veel voorspelbaarder en daardoor veiliger. We werken hier al jaren in, in elementen zoals cruise control, remassistent en andere veiligheidssystemen. Het mogelijk maken dat de truck zichzelf gaat opladen is ook één van die elementen.”

Volgens Arts hoeven chauffeurs zich geen zorgen te maken: ze worden niet vervangen. “Deze innovaties zorgen dat chauffeurs zich beter kunnen richten op waar ze goed in zijn en waar ze een verschil kunnen maken. Een zelfrijdend voertuig in een afgesloten gebied is heel iets anders dan hetzelfde voertuig in een stad omgeven door andere weggebruikers. Om de veiligheid in zulke situaties te waarborgen, hebben we nog steeds een chauffeur nodig achter het stuur.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
12-06-2017
traft-autonomous-truck-2.jpg

Ook de Russen willen autonome trucks

Na de VS, Europa, China en Japan, willen ook de Russen omschakelen naar autonome trucks op hun wegen. Het Russische…
Nieuws
23-08-2016
Uber-Otto2.jpg

Uber en Otto: 'Chauffeur blijft nodig'

Brengt de overname van Otto, een ontwikkelaar van techniek voor autonoom rijden, door Otto de autonome truck in…
Nieuws
01-10-2021
PACCAR_begins_extensive_field_test_with_self-driving_trucks.png

Chauffeurstekorten en Paccars test autonoom rijden

De afgelopen week stond de berichtgeving deels in het teken van het chauffeurstekort bij de Britten.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.