De afgelopen week stond de berichtgeving deels in het teken van het chauffeurstekort bij de Britten. Vanwege Brexit hadden 25.000 buitenlandse chauffeurs het land verlaten, de Britten konden het zelf wel, vonden ze. The rest is history, het leger komt er daar inmiddels aan te pas om tankstations te bevoorraden.
Terwijl deze kwestie speelde, kwam in België Frank Moreels aan het woord, die niet alleen de Belgische, maar ook de Europese vakbond van chauffeurs voorzit. Hij zei dat er weliswaar 100.000 chauffeurs te weinig zijn in het Verenigd Koninkrijk, maar dat er ook 65.000 chauffeurs in Duitsland gezocht worden en nog eens 100.000 in Polen. In de VS wordt het tekort ook geschat op 100.000 en nog eens de helft erbij over vijf jaar vanaf nu. Ook in Nederland is sprake van een tekort, dat op 7.000 geraamd wordt. Vast staat, dat de uitstroom van de generatie 55-plussers de komende jaren de problematiek bij ons zal domineren.
Autonoom
Dan is het niet zo gek dat DAF kort na de introductie van de nieuwe truckserie, nu komt met een bericht dat het met moederbedrijf Paccar een grote test start met autonome techniek. Dit doet Paccar met een gespecialiseerd bedrijf Aurora en met pakjesgigant Fed-Ex, dat heel veel trucks op de weg heeft in de VS. De autonoom rijdende voertuigen worden ingezet op het traject van Dallas naar Houston en terug, een afstand van zo’n 400 kilometer enkele reis. De technologie voor autonoom rijden is door Paccar en Aurora gezamenlijk ontwikkeld en heeft als doel om de verkeersveiligheid en de efficiency van het transport verder te vergroten.
Reguliere wegennet
De autonoom rijdende trucks zullen voor FedEx goederen vervoeren tussen Dallas en Houston over het reguliere wegennet, waaronder een van de belangrijkste snelwegen in het zuiden van Amerika: de I-45. Hoewel de voertuigen autonoom rijden, zit in elke cabine een chauffeur die altijd direct de controle over een truck kan overnemen. Hierdoor is de verkeersveiligheid te allen tijde gewaarborgd.
DAF en de Amerikaanse veldtest
De technologie van de gebruikte trucks, de Amerikaanse wegen en de inzet van de voertuigen zijn niet vergelijkbaar met de situatie in Europa, zeggen de betrokkenen. Dat neemt niet weg dat DAF vanzelfsprekend zal profiteren van de kennis die door Paccar, Aurora en FedEx wordt opgedaan. En Paccar heeft een punt: ook andere truckbouwers zoals Traton, de groep waar Scania en MAN deel van uitmaken, stelt dat autonoom rijden een heilige graal is die belangrijker is voor het wegtransport dan uitstootvrij worden. Daimler werkt eveneens aan een project met een bedrijf zoals Aurora. Nikola en Iveco zitten op dezelfde strategie.
Autonoom rijden zal nooit alle chauffeurs vervangen. Maar op trajecten als in dit bericht genoemd zal het heel goed mogelijk worden om de chauffeur te vervangen, is de verwachting. In de Nederlandse binnensteden met hun vele fietsers is dat een ander verhaal. Maar met zulke chauffeurstekorten, moet er iets fundamenteels veranderen.
Bekijk ook het filmpje!