Volvo zet een zelfrijdende truck in voor de oogst van suikerriet in Brazilië. De reden is niet een tekort aan chauffeurs of uit besparingsoogpunt maar vanwege de grote precisie waarmee de truck door de velden rijdt. Daarmee wordt veel schade voorkomen.
In Maringá, een uur vliegen ten westen van São Paulo, produceert de Usina Santa Terezinha Group suiker en ethanol uit de eigen suikerrietoogst. Afgelopen oogstseizoen deden de enorme velden van het bedrijf dienst als testgebied voor een prototype van Volvo Trucks. De truck is ontwikkeld om te onderzoeken of geautomatiseerde besturing een middel is om schade aan de bodem en de oogst te voorkomen en de opbrengst te verhogen. Het potentieel voor grotere oogsten is aanzienlijk: tot wel tien ton per hectare per jaar.
“Met behulp van de oplossing van Volvo Trucks kunnen we de productiviteit verhogen, niet slechts voor één oogst maar voor de hele levenscyclus van de suikerrietplant die vijf tot zes jaar duurt”, legt Paulo Meneguetti, Finance and Procurement Director bij Santa Terezinha uit.
Momenteel wordt het suikerriet van de velden binnengebracht met oogstmachines en handmatig bestuurde trucks, die in een laag tempo naast elkaar rijden. Wanneer een truck vol is, levert deze de lading af en komt de volgende truck naast de oogstmachine rijden waarna de procedure wordt herhaald. Het is een grote uitdaging voor de truckchauffeur om de snelheid aan te passen aan die van de oogstmachine. Ook moet hij in het spoor blijven rijden om te voorkomen dat de planten worden vernield die pas het volgende jaar worden geoogst.
Volvo Trucks heeft het probleem opgelost met een systeem voor rijondersteuning dat de besturing automatiseert. Het zorgt dat de truck altijd precies de juiste koers aanhoudt als deze naar de oogstmachine rijdt, ernaast komt en weer wegrijdt, zonder de planten te vernielen. Met behulp van GPS-ontvangers volgt de truck een op coördinaten gebaseerde kaart door het veld met suikerriet. Twee gyroscopen zorgen dat niet alleen de voorwielen maar het hele voertuig met grote precisie wordt bestuurd, om te voorkomen dat de truck meer dan 25 mm naar opzij afwijkt van de ingestelde koers. Bij het laden, kan de chauffeur kiezen om de snelheid te regelen met de cruisecontrol van het voertuig of om handmatig te versnellen of te remmen. Omdat de chauffeur zich niet meer hoeft te concentreren op het vermoeiende en precieze besturingsproces, kan hij de andere werkzaamheden ontspannen en veilig uitvoeren.
“Met deze oplossing zal de productiviteit voor onze klanten in de suikerrietbranche binnen afzienbare tijd aanzienlijk toenemen. Tegelijkertijd worden de werkomstandigheden voor de chauffeur en de veiligheid verbeterd. Het werk wordt daardoor aantrekkelijker zodat we gemakkelijker chauffeurs kunnen werven en vasthouden”, aldus Wilson Lirmann, President van Volvo Group Latin America.
Deze zomer gaat het onderzoeksproject over naar de productontwikkelingsfase, waarin nog meer voertuigen in het veld worden getest. Daarna zal de oplossing naar verwachting commercieel beschikbaar zijn. Dit jaar al zal Volvo Trucks aan klanten een geavanceerd GPS-kaartleessysteem ter beschikking stellen waarmee de chauffeur veel beter in staat is om een vooraf vastgestelde koers aan te houden ook al wordt het sturen zelf in dit stadium nog handmatig uitgevoerd.
De zelfrijdende truck die wordt gebruikt voor het transport van suikerriet is een van de onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten van Volvo Trucks voor geautomatiseerde voertuigen. Er worden momenteel tests uitgevoerd met een autonome truck in de Kristineberg-mijn in noord-Zweden en met een zelfrijdende vuilniswagen in Gothenburg in Zweden. Het doel is te evalueren hoe systemen met een verschillende mate van automatisering kunnen bijdragen aan een hogere productiviteit, een aangenamere werkomgeving en verbeterde veiligheid.