Nieuws
05-10-2016 | Door Iep van der Meer

Onder de naam 'zijn we zeeblind?' verschijnt er binnenkort een boeiende documentaire over de uitstoot die veroorzaakt wordt door de zeevaart. Een goede zaak want wij kunnen wel blijven investeren in Euro-6, als zo'n olieboot vervolgens onze milieuwinst weg ligt te dampen dan schiet het nog niet op.

De tweede Maasvlakte geldt in ons land als milieuzone en menig vervoerder moest fors investeren in schone vrachtwagens om er te mogen blijven rijden. Hoe duurzaam het is om voertuigen af te stoten die nog uitstekend voldoen vragen we ons af, maar dat is nog even een hele andere discussie. Het bijzondere is namelijk dat er aan de zeeschepen die aan dezelfde tweede Maasvlakte afmeren geen enkele milieubeperking wordt opgelegd. Enorme oceaanstomers die nog steeds stookolie gebruiken waar je overheen kunt wandelen mogen al roet uitbrakend gezellig binnen komen varen. 

In de VPRO documentaire 2DOC: Sea Blind vraagt de maakster van deze productie zich terecht af of we misschien een beetje zeeblind zijn met ons allen. Zij dook in de wereld van de scheepvaart en dat levert een boeiende reportage op. Meer hierover op ons duurzaamheidsplatform: ">Transportenmilieu.nl 

Meer op Transport&Milieu.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
18-05-2025
Iris Pelle-2-1400

Iris rijdt dubbelbemand met Joep

Iris Pelle rijdt dubbelbemand met haar hondje Joep. Dat doen ze met een Scania R450 Topline. Een truck die al ruim 1,2…
Nieuws
16-05-2025
Scania 770 S 14x4 MPG crane (1)

Scania 770S met 450 Ton/Meter kraan

Het wordt steeds gekker met truck- gemonteerde kranen, want een autolaadkraan kun je dit niet meer noemen. Het Deense…
Nieuws
16-05-2025
DAF XG+ Kings Danmark (5)

The Kings Transport kiest DAF

The Kings Transport, kortweg TKT uit het Deense Lejre heeft een nieuwe DAF XG+ laten opbouwen door Lavmands A/S. 
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.