Nieuws
05-10-2016 | Door Iep van der Meer

Onder de naam 'zijn we zeeblind?' verschijnt er binnenkort een boeiende documentaire over de uitstoot die veroorzaakt wordt door de zeevaart. Een goede zaak want wij kunnen wel blijven investeren in Euro-6, als zo'n olieboot vervolgens onze milieuwinst weg ligt te dampen dan schiet het nog niet op.

De tweede Maasvlakte geldt in ons land als milieuzone en menig vervoerder moest fors investeren in schone vrachtwagens om er te mogen blijven rijden. Hoe duurzaam het is om voertuigen af te stoten die nog uitstekend voldoen vragen we ons af, maar dat is nog even een hele andere discussie. Het bijzondere is namelijk dat er aan de zeeschepen die aan dezelfde tweede Maasvlakte afmeren geen enkele milieubeperking wordt opgelegd. Enorme oceaanstomers die nog steeds stookolie gebruiken waar je overheen kunt wandelen mogen al roet uitbrakend gezellig binnen komen varen. 

In de VPRO documentaire 2DOC: Sea Blind vraagt de maakster van deze productie zich terecht af of we misschien een beetje zeeblind zijn met ons allen. Zij dook in de wereld van de scheepvaart en dat levert een boeiende reportage op. Meer hierover op ons duurzaamheidsplatform: ">Transportenmilieu.nl 

Meer op Transport&Milieu.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
06-06-2017
DSC05712-1400.jpg

Rijden op blauwe diesel?

Vorige week reden we met MAN op HVO. Deze brandstof is een vervanger voor diesel en wordt gemaakt van afvalstromen zoals frituurvet…
Nieuws
27-11-2018
vanderwal2LR.jpg

Transportbedrijven verzetten zich tegen lobbyclub ACEA

Een groep van transportbedrijven in Nederland heeft de handen ineen geslagen om de truck-industrie,…
Nieuws
16-06-2025
Diesel_tanken.jpg

Fabrikanten willen duurdere diesel om boetes te voorkomen

Vrachtwagenfabrikanten, verenigd in ACEA, roepen de Europese Unie op om de dieselprijs te verhogen.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.