Nieuws
16-04-2020 | Door Tim de Jong

Speciaal transportbedrijf Van den Heuvel uit Werkendam had al een paar jaar geen Scania’s meer gekocht. ´Maar als wij iets doen, doen we het goed. Dus gingen we deze keer voor een dikke R500 6x2 met voorloopas en een nóg dikkere S650 V8 in een 6x4 variant met naafreductie” aldus Bas van den Heuvel.

 

Van den Heuvel ging voor Scania zowel om de bewezen betrouwbaarheid, maar ook omdat het bloed kruipt daar waar het niet gaan kan. “Er is duidelijk ook een liefhebbersaspect bij aanwezig,” geeft Bas toe. “De S650 V8 is voor mijn jongere broer Leonard. Die is zeker Scania-minded en altijd in de weer, dus daar wilden we dat graag voor doen. Maar ook de R500 kwam er na een stille hint van chauffeur Mart van Maastricht. “Die rijdt al bijna 17 jaar bij ons, is al 65 maar gaat nog even door. En hij wilde nog dolgraag één keer een nieuwe Scania.”

Verder vindt Bas de aanschaf van de Scania’s ook een vorm van duurzaamheid. “Omdat wij met een 90.000 kilometer per jaar niet extreem veel rijden, worden al onze voertuigen stokoud, vaak wel 14 jaar. Dan zie ik bij andere merken toch wel gebreken komen. Niet zozeer in de aandrijflijn, maar meer in en rond de cabine. Dat heb je met een Scania niet. Als je die een beetje bijhoudt, gaat hij wel 100 jaar mee!”

Beetje meer

Die lange afschrijvingstermijn is meteen ook één van de redenen waarom het deze keer een beetje meer mocht zijn. “Zeker zo’n V8 met 650 pk kopen wij normaliter nooit. Maar deze heeft dan ook een zwaar transport keuring tot 150 ton bij een zes procent helling.”

Ook vindt Bas een Scania af-fabriek al het dichtste in de buurt komen van wat hij zoekt. “Scania heeft het laagste chassis in de markt en kan af-fabriek uitgerust worden met een innerliner voor optimale sterkte. Die vijf centimeter is voor ons heel belangrijk omdat wij met beide voertuigen verschillend materieel trekken. Voor een dieplader maakt de schotelhoogte niet zoveel uit. Maar wij rijden ook met een uitschuiftrailer met een kraan erop in bijvoorbeeld de damwanden of met scheepsluiken of polyester dekdelen. Daar telt elke centimeter hoogte weer wel.”

Verstelbare schotel

Beide voertuigen zijn rondom luchtgeveerd en de S650 heeft ook een 9 tons vooras. “De R500 hebben we uitgerust met een pneumatisch verstelbare schotel. Bij een deel van ons materieel komen we dan net iets verder naar voren en dat scheelt bij een goede verdeling van het gewicht over de voorloop- en de stuuras.”

Voor Van den Heuvel zijn beide auto’s ook een soort test. “Zo hebben we op beide voertuigen gekozen voor het Clutch on demand systeem van Scania. Wij rijden veel voor de waterbouw, dus onder vaak heel lastige en krappe omstandigheden. Daar moet een centimeter achteruit vaak ook écht precies één centimeter zijn. Dan wil je de optimale controle over je aandrijflijn hebben. Volgens ons heb je dan met Clutch on demand het beste van twee werelden. Comfort op de weg en controle waar het nodig is. Datzelfde geldt ook een beetje voor de vollucht vering op beide auto’s. “Dat comfort daarvan heb je altijd. Maar op de bouwplaats kun je als het nodig is een stukje omhoog en dat kan net het verschil maken.”

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
21-03-2019
scania_TS730_Morten.jpg

Scania 'ST730' op Scandinavian Truckshow in Herning

Op de Scandinavian Truckshow in het Deense Herning troffen we deze Vlastuin Scania met een Deens sausje.…
Nieuws
09-09-2021
Arjen-Kandt_Scania-4-web-pers-2021.jpg

Scania V8 zwaar transport trekker voor Kandt

Arjen Kandt Speciaal Transport BV uit Nieuwerkerk a/d IJssel nam een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 650S…
Nieuws
05-11-2021
scania_770s_wloski_tuning_2.jpg

Azuurblauwe Scania 770 showtruck in Italië

Het Italiaanse transportbedrijf Team de Cesare zet een felblauwe Scania 770 op de weg. Daar willen wij meer…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.