Nieuws
10-03-2017 | Door Tim de Jong

Na een succesvol verlopen proef, staat Zweden sinds 1 maart een GVW toe van 74 ton op de meeste wegen. De Zweden doen dit, om ruim baan te maken voor combinaties die bestaan uit twee trailers.

Bij de introductie van de nieuwe Scania, viel het BIGtruck al op dat de meeste combinaties 74 ton wogen, in plaats van de gangbare en toegestane 64 ton. Het afgelopen anderhalf jaar heeft Zweden 125 combinaties in het land op 74 ton laten proefrijden, met een verhoging van het toegestane GVW als gevolg.  Combinaties met dubbele trailer rijden al enige tijd proef tussen Malmö en Stockholm. Naar verluidt leidt dit niet tot problemen.

Op de foto's zien we twee combinaties van DB Schenker, waar de Duitse spoorwegen in deelnemen. De Duitse spoorwegen blokkeren de LZV in eigen land, en rijden er naar hartelust mee rond in Zweden.   

Ook in Finland wordt geëxperimenteerd met combinaties die uit twee volledige trailers bestaan van 13,60 meter. De 32 meter lange combinaties mogen daar 76 ton wegen. De Scandinaviërs kennende zal niemand daar opkijken wanneer zo'n Fin met 76 ton Zweden binnenrijdt.

Met ontheffing rijden er in het noorden van Zweden ook combinaties in het rondhout op 90 ton.

Meer nieuws over maten en gewichten en over getrokken materieel lees je op ">Trailertotaal!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
15-03-2016
Duolang11400.jpg

Zweden naar 74 ton GVW

In navolging van de Finnen wil nu ook Zweden het totaalgewicht verhogen naar 74 ton. Sinds juni vorig jaar was het al verhoogd van…
Nieuws
09-08-2019
Aslasten_LR.jpg

Duitsland overweegt om 44 ton toe te staan

In de tweede helft van dit jaar start Duitsland een studie naar de wenselijkheid om het GVW van 44 ton breder…
Nieuws
02-11-2021
lange_cabine.jpg

Langere cabine nog niet toegestaan bij LZV

Vrachtauto’s met een nieuwe aerodynamische (verlengde) cabine mogen langer zijn dan combinaties met een standaard…