Blog
22-08-2017 | Door Tim de Jong

Rond deze tijd mag ik dit afwisselende werk dertig jaar doen. Er is veel veranderd in die tijd, en niet altijd ten goede. Een ding is nooit veranderd, en dat is de verkeerssituatie in België.

Ik kom er regelmatig voor het werk en ben nu net terug van vakantie. Dus weer de E17 afgereden van Rekkem naar Hazeldonk. Deze bijzonder intensief gebruikte weg is nog nooit een spat veranderd. Moet dat dan? Jazeker wel. Kijk maar naar Antwerpen, de situatie bij Gent en de situaties bij Rekkem en bij Kortrijk. Bij Gent is het al decennia lang - kaboem-kaboem over een overspanning. Waar je vroeger altijd 90 moest rijden, zijn de beperkingen nu variabel, dus meer kans op een overtreding. Parkings en tankstations in België geven je een 'heus' jaren zeventig gevoel.

Mijn collega wenste dat de tunnel bij Maastricht doorgetrokken zou worden naar Luxemburg, want die rijdt zo fijn. Nu wacht na de tunnel de ring van Luik, een andere bron van files en ergernis, waar ook nog eens angstaanjagend veel ongevallen gebeuren. Het scorebord staat erbij.  

Maar de kroon spant natuurlijk Antwerpen. Nu de Vlaamse overheid miljoenen int om de situatie aan te pakken, gebeurt er niets.  Plannen om Antwerpen te ontlasten van een dikke verkeersstroom worden steevast afgekeurd. Het verkeer zoekt het maar uit en moet nog steeds tol betalen voor de Liefkenshoektunnel. Tol op tol, maar er verandert niets. De omgeving van de Liefkenshoektunnel is dezelfde barre woestijn als altijd, die voelt als Afrika aan de Schelde.  

Oostenrijk

Dat er tol betaald moet worden is te billijken, maar doe er dan wat mee, waardoor de verkeerssituatie verbetert, met name bij Antwerpen, waar alles tijdens mijn vakantierit weer vast stond, zo maar midden op de woensdagmiddag. Maar nee, in tegendeel, er wordt op Oostenrijkse wijze gehandhaafd wat betekent dat argeloze chauffeurs beboet worden vanwege niet werkende tolkastjes. Dit is te absurd voor woorden: Apparatuur deugt niet en de gebruiker betaalt, niet de leverancier, die voor deugdelijke apparatuur moet zorgen. Een omgekeerde wereld waarvoor Vlaanderen met de billen bloot moet voor het gerecht. Dat lijkt me een betere weg dan de politiek die TLN vooralsnog voor staat. Het risico bestaat dat het pas 'goed komt' wanneer TLN naar het Europese Hof is gestapt, zoals in de jaren 90 ook gebeurde inzake Oostenrijk. Dat land moest door de werkwijze van TLN honderden miljoenen guldens onterecht opgelegde boetes terugbetalen aan Nederlandse vervoerders, want ook de Oostenrijkse kastjes deugden toen niet. Alle kans dat Reining daar toen ook al bij zat. Niks nieuws onder de zon dus, na 30 jaar, alleen dat onze zuiderburen zich om wat voor reden dan ook steeds onverantwoordelijker gaan gedragen. Het zal ze niet helpen.  

In een reactie aan diverse media bezweren betrokken Vlaamse autoriteiten dat het aantal niet functionerende kastjes zeer gering is en dat onterechte boetes hoe dan ook voorkomen zullen worden. 

 

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…