Het nieuwe jaar lijdt nog volop onder de coronacrisis, maar overal stijgen de prijzen en flink hard ook. De oorzaken naast de pandemie zijn divers. Ook levertijden worden beduidend langer.
De schaarste is ontstaan doordat een jaar geleden fabrieken stil vielen en voorraden gereed product werden verkocht. Daardoor ontstaat nu op diverse plekken in leveringsketens onbalans. Dat zie je bijvoorbeeld in het containervervoer, los van het vastgelopen schip in het Suez-kanaal. Het gevolg is dat het vervoer van een container vanuit China naar Rotterdam bijna 10.000 dollar per stuk kost. En dan komt-ie vaak nog te laat aan ook. Tegelijkertijd staan er in Rotterdam lege containers op de kade, want de andere kant op varen met een container, daar moet geld bij. We spraken onlangs een bekende containervervoerder en die zegt dat het op de terminals in Rotterdam allemaal tjokvol zit. Dat leidt ertoe dat planner en chauffeurs rekening moeten houden met langere wachttijden.
Brexit
Ook chauffeurs die op Engeland rijden, zijn langer onderweg. Meestal op de terugweg, wanneer ze in een Britse haven aankomen voor de boot naar Europa. De situatie heeft al tot hogere ritprijzen geleid. Het gaat zeker nog een half jaar duren eer de Britten hun zaakjes beter op orde hebben, horen wij van diverse partijen.
Olieprijs
Een ander teken aan de wand is de gestegen olieprijs. Een vat olie kost nu iets meer dan 70 dollar, maar voor de pomphouders is dit kennelijk aanleiding om prijzen te rekenen die we in 2008 betaalden toen olie meer dan honderd dollar per vatte kostte. Heel merkwaardig allemaal. Vast staat dat er zeker een miljoen vaten per dag minder worden opgepompt en dat de vraag aantrekt. Dat leidt tot een hogere prijs aan de pomp.
Grondstoffen
Trailerfabrikanten klagen over hogere grondstofprijzen. We hoorden al dat staal zelfs duurder is dan aluminium. Nog nooit eerder gehoord, maar het is een teken aan de wand. Ook aan andere grondstoffen is gebrek wat leidt tot langere wachttijden. Meer orders voor nieuw materieel, nu bedrijven weer vertrouwen krijgen nu er volop gevaccineerd wordt tegen het virus, doen de rest. Verwacht wordt dat de situatie tot na de zomer zal duren. Levertijden bij trailerfabrikanten zijn in sommige gevallen opgelopen tot vijf maanden.
Chauffeurslonen
Wat echter niet stijgt, is het loon van de chauffeur. Dat is best vreemd, want in het laatste rapport van STL, staat duidelijk dat er meer chauffeurs met pensioen gaan dan dat er jongeren instromen. Bedrijven zitten alweer met vacatures, het worden er steeds meer. Hoe ze die dan willen vervullen is ons een raadsel.