Ook bij BIGtruck moeten we jaarlijks een Code 95 dagje doen. Onlangs was het weer zover. We werden ontvangen in Denekamp bij TruckTraining Twente. Onderdeel van de lesdag was de digitale tachograaf. Daarbij bleek cursusleider Ben Workel over nog enkele historische attributen te beschikken, we zijn benieuwd of je ze nog kent!
De tachograaf werd in 1974 ingevoerd en zoals bij alles wat nieuw is, stonden de chauffeurs op hun spreekwoordelijke achterste benen, compleet met protesten, demonstraties en blokkades. Voor die tijd kreeg je een boekje mee waarin je je administratie moest bijhouden. Het moge duidelijk zijn dat het redelijk eenvoudig was om wat anders op te schrijven dan de precieze tijd wanneer je na een lange werkdag ergens gestopt was. Op een van de foto's kun je zien dat de chauffeur precies om 13:00 uur begon met rijden en tussen beide periodes van precies vier uur, op het hele uur, ook nog eens twee volle uren pauze heeft genomen. Helemaal perfect, toch?!
De analoge tachograaf zou daar verandering in brengen. Op de foto zie je de eerste uit 1974 en daarnaast de latere versie, die de meesten van ons nog wel kennen, want die ging pas in 2006 met pensioen. Overigens om dezelfde reden als waarom het rittenboekje moest wijken. Die eerste tachograaf heeft de mogelijk om vijf schijven achter elkaar vol te schrijven en automatisch van 'schrijfschijf' of 'registratieblad', zoals de inspectie het zegt, te wisselen.
Smart Tacho in 2019
Het komende jaar staat ons een ware revolutie op tachogebied te wachten. Op 15 juni van het nieuwe jaar worden truckfabrikanten verplicht de nieuwe Smart Tacho te monteren. Daarover hebben we al meer gepubliceerd. Inspectiediensten houden je dan alleen nog aan wanneer er iets mis is. Ze kunnen je controleren terwijl je langs rijdt.
Met dank aan Trucktraining Twente!