Autonome techniek: héle kleine stapjes

Blog
28-06-2021 | Door Tim de Jong

Truckbouwer MAN gaf een persbericht uit over de ‘voortgang’ van een project in de haven van Hamburg waar met autonome techniek wordt getest. Inmiddels heeft de Duitse regering een wet aangenomen die autonome techniek in vrachtwagens mogelijk maakt. Maar er zijn nog vele beperkingen.

Het blijkt dat in Duitsland je voorlopig alleen op een afgesloten haventerrein kunt experimenteren met trucks die zelf rijden. Daarnaast wordt nu bekeken in hoeverre dit kan tussen depots of distributiecentra, waarbij dus wel een afstand over de openbare weg moet worden afgelegd. Naar we aannemen kan dit mogelijk alleen op uren dat er weinig verkeer rijdt. Begrijp me goed: dat zou al een grote vooruitgang zijn, want tot nu toe zien we nog dat de truck-industrie flink worstelt met noodremsystemen waarbij het helemaal niet zo zeker is dat die ook werken zoals beloofd.  

Chauffeurstekort

Voorname oorzaken van het chauffeurstekort zijn lange werkdagen en werken op tijden waarop de meeste mensen lekker slapen. In andere beroepen komt dit veel minder voor, en daar is ook sprake van een tekort aan werkkrachten. Hier kan autonome techniek een verschil maken. Maar hier zijn tal van voorwaarden aan verbonden. De indruk ontstaat dat truck-industrie en wetgever dit goed voor de bril hebben. Zo vanzelfsprekend als de projectleiders  nu hardop dromen van een autonome truck op een (snel)weg, zo vanzelfsprekend is het ook dat we de eerstkomende jaren geen autonome trucks gaan zien op ritten waarbij op meerdere adressen gelost moeten worden, of waarbij binnensteden aangedaan worden.  Dat is ingewikkelde materie voor computers, die flexibiliteit vereist waar we voorlopig nog lang niet aan toe zijn, en waartoe alleen mensen in staat zijn.

Binnenstad

Denk maar eens aan en binnenstad. Stoppen voor rood en doorrijden bij groen is een ding. Maar wat te denken van fietsers, voetgangers, en op een drukke kruising linksaf slaan? Op YouTube kun je filmpje vinden van autonome voertuigen die wanneer ze linksaf moeten slaan en invoegen, dat niet voor elkaar krijgen. Het is te onveilig en dus blijven ze staan. Of er ooit software ontwikkeld kan worden die kan opereren met de flexibiliteit van het menselijk brein, is in dit stadium nog zeer de vraag.

" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het bericht over het project in de haven van Hamburg

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.