Blog
19-11-2024 | Door Iep van der Meer

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden kapot gereden door parkerende trucks omdat er domweg te weinig plekken zijn om te parkeren. De werkzaamheden waren echter niet bedoeld om die bermen te verharden om zo meer plekken te creëren.

Door zware betonblokken te plaatsen wil Rijkswaterstaat voorkomen dat er meer ruimte ontstaat voor parkerende vrachtwagens. Die blokken worden in de bermen geplaatst, met daar achter een bult grond, waardoor het aantal parkeerplaatsen juist afneemt. Nu is die A67 toevallig nét de snelweg waar het probleem van te weinig parkings erg groot is. Het gevolg daarvan laat zich iedere nacht zien. Chauffeurs staan op de pechhavens te slapen, en soms zelfs op de vluchtstrook, vlak na een parkeerplaats.

Levensgevaarlijk natuurlijk, maar die jongens moeten toch ergens staan. De beveiligde parking bij Nobis in Asten staat vaak ramvol, maar het is maar de vraag of die buitenlandse chauffeurs wel willen- of kunnen betalen voor een parkeerplekje. De A76 is één van de grote transport corridors tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en het Ruhrgebied waardoor er enorm veel trucks rijden. Dat vraagt gewoon om extra plekken en niet om minder, zoals nu het geval is.

Daarbij komt dat er ook op het gebied van voorzieningen maar droevig gesteld is in Nederland. In andere Europese landen vind je op zo’n parking vaak nog wel iets van een gebouwtje met sanitair maar daar is in ons land geen sprake van. Overnachtende chauffeurs hebben dan ook geen andere keuze dan om hun behoefte in de bosjes te doen. Dat kan ook anders, zo bewijst bijvoorbeeld Duitsland. Daar hebben ze een soort RVS bunkers met een toilet en een hufterproof wasbakje met een kraan.

Rijkswaterstaat heeft eerder al gemeld dat parkings niet bedoeld zijn om op te slapen, maar de wetgeving op het gebied van de rijtijden maakt overnachtingsplaatsen toch echt noodzakelijk. Het lijkt ons dan ook een taak van de overheid om daar in te voorzien, en niet zoals hier de boel te frustreren.

Laatste blogberichten

Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
Blog
13-03-2025
Kopie van Sociaal1-1400

Terugkeer trucks weer op de agenda

In het Mobiliteitspakket was aanvankelijk geregeld dat trucks éénmaal per acht weken terug zouden moeten keren naar…
Blog
07-03-2025
ECT Delta (960 x 720)

Politiek spel rond ECT Terminal?

De ECT Terminal gaat van Chinese naar Amerikaanse eigenaren. Is hier sprake van een politiek spelletje?
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.