,,Ik ben er zeker van dat het die kant op gaat omdat chauffeurs steeds schaarser zullen worden’’ aldus Engelhardt. Jaarlijks gaan er in Duitsland 30.000 chauffeurs met pensioen, en daar komt op dit moment maar de helft van terug aan instroom. Momenteel is er al een tekort van 100.000 chauffeurs in Duitsland, en Engelhardt verwacht dat dit aantal sterk zal stijgen de komende jaren.
Autonoom rijden zou een oplossing zijn voor het chauffeurstekort, maar voor het jaar 2038 ziet de BGL topman dat niet gebeuren in Europa. Tot die tijd ziet hij loonsverhoging, een verbetering van de arbeidsvoorwaarden en een imago verbetering voor het vak van chauffeur als oplossingen voor het chauffeurstekort. Daarnaast moet er gewerkt worden aan een betere infrastructuur, met betere verzorgingsplaatsen onderweg.
Dat betekent een enorme stijging van de transportkosten. De Duitse Maut verhoging per 1 december is nog maar het begin, daar komen straks fors hogere kosten voor personeel bij. De gevolgen daarvan zijn volgens BGL onvermijdelijk hogere consumentenprijzen in de toekomst.