BIGtruck wist twee jaar geleden al van de nieuwe cabineregels

Blog
06-08-2021 | Door Tim de Jong

In de zomer van 2019 bereidde BIGtruck de september-editie voor. We hadden toen al scherp op de radar dat de cabinematen zouden veranderen, waarvan de chauffeur zou kunnen profiteren. DAF heeft hier nu op ingespeeld.

In de zomer van 2019 was ons duidelijk dat de cabineregels in Europa zouden veranderen. Dat zou de veiligheid van overige weggebruikers ten goede komen en vrachtwagens zouden vanwege een verbeterde stroomlijn zuiniger kunnen worden. Dat zou dan extra interieurruimte opleveren voor de chauffeur.

We namen contact op met topontwerper Bertrand Janssen. Die was net gestopt bij Mercedes-Benz waar hij in 2004 was begonnen aan wat we nu kennen als de Actros MP4. Voor die tijd werkte hij bij DAF. Bertrand beet zich vast in het onderwerp. Het leidde tot " target="_blank" rel="noopener noreferrer">dit artikel in onze september-editie van 2019.

We vroegen ons nog af of hij de nieuwe cabine een Mercedes- of een DAF-look zou meegeven. Hij koos voor de DAF. Inmiddels heeft de Eindhovense fabrikant zelf als eerste daadwerkelijk op de nieuwe regels ingespeeld. Voor alle duidelijkheid: de nieuwe DAF XF, XG en XG+ zijn ontworpen door Bart van Lotringen.

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.