In de zomer van 2019 bereidde BIGtruck de september-editie voor. We hadden toen al scherp op de radar dat de cabinematen zouden veranderen, waarvan de chauffeur zou kunnen profiteren. DAF heeft hier nu op ingespeeld.
In de zomer van 2019 was ons duidelijk dat de cabineregels in Europa zouden veranderen. Dat zou de veiligheid van overige weggebruikers ten goede komen en vrachtwagens zouden vanwege een verbeterde stroomlijn zuiniger kunnen worden. Dat zou dan extra interieurruimte opleveren voor de chauffeur.
We namen contact op met topontwerper Bertrand Janssen. Die was net gestopt bij Mercedes-Benz waar hij in 2004 was begonnen aan wat we nu kennen als de Actros MP4. Voor die tijd werkte hij bij DAF. Bertrand beet zich vast in het onderwerp. Het leidde tot " target="_blank" rel="noopener noreferrer">dit artikel in onze september-editie van 2019.
We vroegen ons nog af of hij de nieuwe cabine een Mercedes- of een DAF-look zou meegeven. Hij koos voor de DAF. Inmiddels heeft de Eindhovense fabrikant zelf als eerste daadwerkelijk op de nieuwe regels ingespeeld. Voor alle duidelijkheid: de nieuwe DAF XF, XG en XG+ zijn ontworpen door Bart van Lotringen.