Natuurlijk weten we dat verschillende vrachtwagenmerken onderdeel van hetzelfde bedrijf. Renault valt samen met Volvo Trucks onder de Volvo Group. Scania is na een overname onderdeel geworden van Traton, het moederbedrijf van MAN. De samenwerkingen gaan echter verder dan dit.
Risico delen
Verschillende ontwikkelingen dwingen bedrijven om toenadering te zoeken bij de concurrentie. Veranderingen zijn zo intensief en gaan zo snel, dat bedrijven het niet meer alleen af kunnen. Investeringen kosten teveel geld om alleen te doen. Niemand wil het risico lopen veel geld te pompen in iets dat niets oplevert. De kosten en het risico delen met een andere partij is dan een slimmere aanpak.
Nu gaat het hier niet alleen om de transitie naar emissie-vrije vrachtwagens. Natuurlijk kost het ontwikkelen van alternatieve, duurzame aandrijflijnen veel tijd en geld. Met name elektrisch rijden is iets heel nieuws voor vrachtwagenfabrikanten. Daarom kijken verschillende merken ook zo naar verbrandingsmotoren op waterstof. Deze lijken erg op diesel- en LNG-motoren, dus deze liggen voor fabrikanten veel dichter bij huis.
Steeds meer data
Het is echter ook de verregaande digitalisering die vrachtwagenfabrikanten tot samenwerken dwingt. Al die software en hardware is nieuw voor de merken. Bij de personenauto’s is deze ontwikkeling al een tijdje gaande. Daar zijn nieuwe auto’s feitelijk rijdende computers. De carrosserie en de aandrijving zijn gereduceerd tot omhulsel: het is de computer die bepaalt wat een auto is. Zo zijn de Kia EV6 en de IONIQ 5 onderhuids exact dezelfde auto.
Ook bij vrachtwagens is deze ontwikkeling gaande. Steeds meer componenten moeten samenwerken en er wordt steeds meer gemeten door allerlei sensoren. Veiligheidssystemen houden alles constant in de gaten, iets dat bij autonoom rijdende vrachtwagens alleen maar meer wordt. Moderne voertuigen zijn constant verbonden, waarbij ze enorme hoeveelheden data versturen en ontvangen. Al deze informatie moet verzameld, geanalyseerd en gedeeld worden. Dit vraagt om een complexe digitale infrastructuur.
Nieuw digitaal platform
Vrachtwagenfabrikanten hebben door dat ze deze ontwikkelingen niet alleen aankunnen. Deze week werd daarom een bijzondere samenwerking bekendgemaakt. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz, Daimler Truck, gaat een joint venture aan met de Volvo Group. Samen richten ze een nieuw bedrijf op, met het hoofdkantoor in Gothenburg. Dit bedrijf opereert zelfstandig van beide merken, maar richt zich op het ontwikkelen van een nieuw digitaal platform voor vrachtwagens.
Hiermee willen Daimler en Volvo de eerste zijn. Hun doel is om de nieuwe standaard te ontwikkelen voor alle vrachtwagens in Europa. Niet alleen Volvo’s, Mercedessen en Renaults, maar men wil het platform ook verkopen aan anderen. Door middel van een ontwikkelplatform kunnen verschillende concurrenten dan hun eigen software schrijven. De basis van de software is dan bij alle merken gelijk.
Niet hetzelfde
Dergelijke samenwerkingen betekenen dus niet dat alle vrachtwagens straks hetzelfde zijn. Het plaatje boven dit artikel is maar onzin. Onderhuids zijn er echter wel overeenkomsten. Verschillende onderdelen worden door meerdere fabrikanten gebruikt. Zeker bij gecompliceerde onderdelen is dit voor veel bedrijven de enige manier om iets compleet nieuws te ontwikkelen.
Kijk daarom niet raar op van een Scania-versnellingsbak in een MAN. Of een elektrische aandrijving van Volvo in een Renault. Iveco en Ford werken samen aan een geheel nieuwe cabine. Sowieso gebruikt Ford een motor die in basis van Iveco is. Misschien gaat Iveco wel de nieuwe versnellingsbak van Ford gebruiken. Of de elektrische aandrijving van Hyundai. En heel misschien is de digitale infrastructuur van elke vrachtwagen in de toekomst ontwikkeld door Daimler en Volvo.