Brexit folders kunnen richting prullenbak

Blog
24-10-2019 | Door Tim de Jong

Twee weken geleden was BIGtruck onderweg met een nachtelijk groentetransport naar hartje Londen. Aan het eind van de nacht bereikten we Harwich, waar we inscheepten met tal van collega’s voor Hoek van Holland. Hierover later meer in ons online magazine.

Bij het douanekantoor was in alle vroegte een tentje opgebouwd. Daar werden folders uitgedeeld over de naderende Brexit, die op 31 oktober was gesteld. De grillige gang van zaken in het Britse parlement heeft echter de actualiteit alweer ingehaald. De Brexit komt in 2020, wellicht eind januari. Moeten er nu nieuwe foldertjes komen?

Dat is natuurlijk het geringste probleem. Erger is dat bedrijven die op Engeland rijden en die er veel naartoe exporteren, weer eens niet weten waar ze aan toe zijn. Hoewel. Tot nu toe leverde uitstel twee keer een piek in de export op: de Britten hamsteren omdat ze vrezen voor een no-deal Brexit die de aanvoer van essentiële levensmiddelen doet stagneren.

Vandaag gingen de economen van de ING bank hier nog verder op in:

“In het eerste kwartaal van 2019 exporteerde Nederland voor bijna 11 miljard euro aan goederen naar het Verenigd Koninkrijk, dat was meer dan ooit tevoren. Ten opzichte van een jaar eerder ging het om een toename van 1,3 miljard euro. Van die toename is naar schatting 850 miljoen euro het gevolg van voorraadopbouw in aanloop naar de eerste Brexit-datum (29 maart 2019). Dat bedrag is gecorrigeerd voor valuta-effecten, een fors hogere aardgasexport in januari en februari en de economische ontwikkeling in het Verenigd Koninkrijk. In het tweede kwartaal was de export juist een half miljard lager dan een jaar eerder. Dit kwam mede omdat eerder aangelegde voorraden gedeeltelijk werden afgebouwd”, aldus de ING bank.

Door de Brexit onzekerheid verloopt de uitvoer van het merendeel van de exportproducten in 2019 grilliger dan normaal, zegt de bank. Vooral bij medicijnen en tabaksproducten is sprake van uitschieters. De vrees voor tekorten zet Britse bedrijven en consumenten er toe aan om extra voorraad in te slaan. Daarnaast anticipeert men op mogelijke prijsstijgingen, doordat er na een Brexit bijvoorbeeld importtarieven kunnen gaan gelden, aldus ING.

Laatste blogberichten

Blog
15-01-2025
volvo20safety20belt

Veiligheidsgordel heeft echt zin!

Veel chauffeurs dragen geen veiligheidsgordel in hun vrachtwagen. Voor distributie chauffeurs met tientallen stops in…
Blog
06-01-2025
Opleggerschotel afgebroken

De kracht van een kingpin

Wie voor het eerst een oplegger ziet kan zich bijna niet voorstellen dat alle krachten via de kingpin worden opgevangen. Toch…
Blog
03-01-2025
Scania Pantograaf truck (2)

Duitse test gestopt, nu pantograaf trucks in NL?

De Duitse testperiode met bovenleidingen boven de snelwegen is gestopt sinds 31 december 2024. Vijf jaar…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.