Nu premier Johnson aanstuurt op een no deal Brexit, beginnen Britse regeringsambtenaren in te zien dat dit zo niet kan. De kans is maximaal dat bij een no-deal Brexit, er chaos in het land ontstaat. Vandaag blijkt dat Britse kranten beschikken over officiële documenten waaruit blijkt bij no deal, er serieuze tekorten zullen ontstaan aan voedsel, brandstof en medicijnen.
Verwacht wordt dat zeker 85% van de vrachtwagens die door de Kanaaltunnel willen ‘mogelijk niet klaar zijn’ voor de Franse douane. Er wordt gevreesd voor verstoringen van logistieke systemen, die tot zeker drie maanden kunnen duren. Chauffeurs zullen tot twee en een halve dag moeten wachten in havens nabij ferry’s. Dit gaat Nederlandse vervoerders en eigenrijders veel geld kosten.
Operation Yellowhammer
Het onderzoek dat de Britse ambtenaren hebben gedaan wordt Operation Yellowhammer genoemd. Het concludeert dat de Britten verre van ‘klaar’ zijn voor een no-deal Brexit, zoals veel Nederlandse transporteurs die veel op het Verenigd Koninkrijk rijden, al vreesden.
Ierse melk
Tekenend voor de gang van zaken is hoe het nu gaat in Ierland en Noord-Ierland met het verwerken en verkopen van melk: nu rijden melktrucks probleemloos over de Iers-Noord-Ierse grens en worden melkverwerkers probleemloos beleverd. Zelfs wordt de melk uit beide landsdelen vermengd. Iets meer dan een derde van de Ierse melk gaat naar Groot Brittannië, meldt het NRC.
In de nieuwe situatie moet elk transport gecontroleerd worden, moet er een veteriniar specialist aan te pas komen. Die voeren strenge tests uit. Er wordt tijd verloren aan douane formaliteiten, net als aan deze kant van de grens. Ook komt er een importtarief voor de melk van 19%. Daardoor verdienen Ierse boeren minder aan hun melk. Britse boeren vinden dit mogelijk allemaal prima, maar van wat zij exporteren, krijgen ze òòk minder, vanwege importtarieven. Noord-Ierse boeren, land dat bij het VK hoort, zijn de sjaak. In Ierland zelf zal een melkplas ontstaan.
Olie, scheepvaart
Verwacht wordt, dat door importheffingen er een brandstoftekort komt. Ook zullen volgens Yellowhammer twee raffinaderijen moeten sluiten, wat leidt tot 2.000 verloren banen. Op de dag van de Brexit, zullen een kleine 300 schepen zich illegaal in Britse wateren bevinden. Ook bij Gibraltar zullen opstoppingen en leveringsproblemen ontstaan, aldus de Britse rapportage.
Zo zijn er alleen maar verliezers, wordt er geleden en verloren en dragen de Britten bij aan een mogelijke recessie in ons land. Dat het een beetje minder gaat, is te overzien, maar we zijn benieuwd of de regering Johnson het er met deze kennis bij, echt op aan laat komen. De Ierse boeren kunnen in elk geval rekenen op steun uit Brussel, is al gezegd.