Calais: Rijp voor Mad Max truck

Blog
01-03-2016 | Door Iep van der Meer

Steeds als je denkt dat het echt niet slechter kan worden blijkt helaas het tegendeel. De acties om 'The Jungle' bij Calais te ontruimen hebben nog meer geweld tegen vrachtwagens en hun chauffeurs veroorzaakt dan we voor mogelijk hielden.

De asiel- of zo je wilt gelukzoekers die zich verschansen in het illegale kamp in Calais zijn nu helemaal ten einde raad om in Engeland te komen. Ze zetten nu alles op het spel om trucks te laten stoppen. Er wordt gegooid met stenen, ijzeren staven, vuurwerk en alles wat ze maar kunnen vinden om de trucks tot stilstand te brengen. Voor de chauffeurs betekent dit dat ze hele angstige momenten doormaken achter het stuur van hun truck. Wat kun je doen als er een hele horde wilden met ijzeren staven je truck beurs slaat? Doorrijden betekent dat je ze dood rijdt en dan weet de Franse politie je ineens heel goed te vinden.

Met alle narigheid moest ik denken aan de Rus die al een tijdje rondrijdt met deze combinatie in Mad Max stijl. Het ding schijnt ergens diep in Rusland gewoon rond te rijden. Hier zou dat niet mogen vanwege allerlei uitstekende delen. Ik schat zo in dat je daar sneller voor opgepakt wordt dan, laten we zeggen het illegaal op de snelweg rondlopen om trucks te laten stoppen..

Nu is het wat overdreven om je truck zo uit te dossen als deze Rus. Toch is het geen slecht idee om wat voorbereidingen te treffen als je naar dit soort conflictgebieden wordt gestuurd. Op je zijruiten kun je bijvoorbeeld geheel legaal folie laten aanbrengen waardoor het glas gelaagd wordt. Dat betekent dat je het nog wel stuk kunt slaan, maar dan blijft het heel taai op zijn plaats zitten. Dat biedt iets van bescherming. Wat ook helpt is het DAF night-lock of een soorgelijk mechanisch slot.

Laatste blogberichten

Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
Blog
23-05-2024
MercVolvo (960 x 640)

Bijzondere samenwerkingen om te overleven

De snelle ontwikkelingen dwingen vrachtwagenfabrikanten om bijzondere samenwerkingen aan te gaan
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.