Californië gaat chauffeurloze trucks toestaan – of niet

Blog
05-09-2024 | Door Maarten van der Westen

Tot nu toe moeten autonoom rijdende vrachtwagens in Amerika een chauffeur aan boord hebben. Met een nieuwe wet zou deze verplichting komen te vervallen. Maar een tegenvoorstel ligt ook al klaar.

Hoewel er in Europa ook wel wat initiatieven lopen, zijn Amerikanen een stuk verder met het testen van autonoom rijdende trucks. In BIGtruck Online Magazine schreven we bijvoorbeeld pas geleden over Kodiak, dat met 34 aangepaste vrachtwagens al ruim 4 miljoen kilometer autonoom rijdend heeft afgelegd. Steeds was hier echter verplicht een chauffeur aan boord, die weinig anders deed dan opletten of alles goed ging.

Bedrijven als Kodiak zouden graag écht autonoom gaan rijden, dus zonder iemand in de cabine. De truck wordt dan alleen centraal in de gaten gehouden, in een soort controlekamer. Om dit te mogen, is echter een wijziging van de wet nodig. In de Amerikaanse staat Californië ligt nu zo’n wet klaar, maar dat wil niet zeggen dat het een gereden race is. Tegenstanders staan namelijk ook al klaar.

Voor en tegen

De verkeersauthoriteit in Californië publiceerde op 30 augustus een set aan regels die autonoom rijden met vrachtwagens zonder chauffeur mogelijk moet maken. Tot nu toe mogen alleen voertuigen tot 5 ton dat, feitelijk dus alleen personenwagens. De industrie reageerde blij op het voorstel, dat het testen van deze trucks naar een volgende fase zou brengen.

Tegenstanders stonden echter klaar om het voorstel te blokkeren. Een dag later, op 31 augustus, werd een maatregel aangenomen die stelt dat er altijd een mens achter het stuur van een zelfrijdende truck moet zitten. De maatregel krijgt blijkbaar steun van beide politieke partijen en van de erg machtige vakbonden. Het enige dat de maatregel nog nodig heeft, is een handtekening van de gouverneur.

De gouverneur echter, Gavin Newsom, heeft nog niet getekend. Eerder hield hij al een soortgelijke maatregel tegen. Waarschijnlijk wil hij geen kant kiezen, zoals politici doen. Aan de ene kant zegt hij technologie promoten, aan de andere kant vertelt hij mensen dat niks aan de banen van mensen mag komen.

Onduidelijk

Wat het wordt, is dus nog niet duidelijk. Bedrijven zoals Kodiak willen dat autonome trucks zonder chauffeur aan boord worden toegelaten. Mensen in Californië weten echter alles over de autonome taxi’s die dagelijks het verkeer in San Francisco in een chaos veranderen. Om deze techniek toe te staan op vrachtwagens van 40 ton gaat veel mensen te ver.

De autoriteiten hebben nu aangekondigd tot half oktober onderzoek te doen. Dit betekent dat pas eind dit jaar een beslissing valt. In de staat Texas doet men iets soortgelijks: daar zou men onder de huidige omstandigheden eerder een wetswijziging kunnen krijgen. De toekomst van de autonome truck is dus nog best onzeker.

Laatste blogberichten

Blog
11-09-2024
Brug

Weer een schip tegen een brug

Vanmorgen voer er weer een binnenvaartschip tegen een brug. Deze keer in Rotterdam, waar de Willemsbrug te laag bleek voor…
Blog
20-08-2024
File-1400

Afsluiting A2: Waarom niet als in Duitsland?

Dit weekend is wordt de A2 opnieuw volledig afgesloten. Vorige week zorgde dat voor een ernstig verkeersinfarct…
Blog
07-08-2024
Duitse LZV-1400

Maten en gewichten: Duitsland blijft dwarsliggen

Duitsland stemt niet in met het voorstel van de Europese Commissie voor een verruiming van de richtlijn…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.