Verschillende truckmerken zijn bezig met het testen van autonome trucks. Zo reed MAN al 10 kilometer op de Autobahn tussen Allershausen en Furholzen met een autonome truck, uiteraard met een chauffeur die de boel in de gaten hield. Britse chauffeurs uiten hun zorgen over deze techniek en ze voorspellen ongevallen, of op zijn minst oponthoud en extra files door de automatisering.
Vooral de betrouwbaarheid van de systemen wordt in twijfel getrokken. ,,Het hoeft maar iets te regenen of te sneeuwen en de ACC en AEBS sensoren werken al niet meer. Met een chauffeur aan boord is dat niet erg, maar wat gebeurt er als er niemand meer in de truck zit? Stopt ie dan?’’ is één van de reacties. Een andere chauffeur zegt ongeveer het zelfde: ,,Bedenk even hoe betrouwbaar de elektronica is in een moderne Euro6 truck. Die wordt gemaakt door dezelfde bedrijven die nu autonome trucks willen bouwen. Dat gaat voor grote problemen zorgen’’.
Een andere uitdaging is de ‘connectivity’ van de trucks. In een land als Duitsland is het lang niet overal mogelijk om een telefoongesprek te voeren door het slechte mobiele netwerk. Hoe al die connected trucks straks in contact moeten blijven met hun bedrijven is dan ook nog een raadsel voor velen. Meer lezen over autonome trucks? Klik hier!