Chauffeurstekort? Betaal ze beter!

Blog
28-06-2016 | Door Tim de Jong

Op NOS.nl staat een filmpje over Jurgen van der Graaf, een 19 jarige chauffeur die sinds kort rijdt bij Dobbe Transport. De NOS heeft dit onderwerp waarschijnlijk aangereikt gekregen van TLN. 

Hoe dan ook, een stukje reclame voor het chauffeursvak is nooit weg. er zijn veel vacatures op dit moment, volgens TLN zijn er 2.000 vacatures op dit moment. 

In het begeleidende bericht worden enkele scholengemeenschappen genoemd waar de belangstelling voor het chauffeursvak is gestegen. Echter die tientallen extra belangstellenden die willen opgeleid worden tot chauffeur, zijn lang niet voldoende om aan de huidige vraag te voldoen.  Nu is er veel te doen in onze branche over de CAO's van TLN en KNV. Bij BIGtruck zeggen we: TLN, verbeter nu eindelijk eens de arbeidsvoorwaarden voor de chauffeur. Jarenlang waren er chauffeurs te veel, vanwege de crisis en vanwege de onzekerheid in de branche waar je alleen leek te kunnen overleven als bedrijf, wanneer je met Oost Europese chauffeurs ging werken. Alle aanleiding dus voor TLN om ten aanzien van de chauffeurslonen de hand op de knip te houden. 

Nu is de situatie gedraaid: Er zijn extra chauffeurs nodig omdat het beter gaat, èn omdat er veel collega's met pensioen gaan de komende jaren. Daardoor zijn er volgens TLN de komende jaren 10.000 chauffeurs nodig. En nee, de klanten van de vervoerders hebben geen zin in iemand op de dam die de taal niet spreekt. Verhoog dus het loon, en grijp de kans om onze branche en onze economie weer wat gezonder te maken! 

Klik ">hier voor het bericht op NOS.nl  

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.