Vanochtend moest de redactie van BIGtruck enkele 'documenten' van de Europese Commissie door worstelen, om uit te vinden wat er nou precies gaat gebeuren met Code 95. In totaal dik 8.000 woorden. Dit doet Brussel om ons te verduidelijken waarom het nodig is om Code 95 te wijzigen, of beter gezegd, te moderniseren.
Het zijn goed voornemens, maar in ons land gebeurt dit al: er wordt al meer aandacht geschonken aan het afleveren van een nieuwe truck, om zeker te stellen dat de chauffeur vertrouwd is met alle mogelijkheden en systemen om zo zuinig mogelijk te rijden. Ook in het kader van Code 95, en het wordt als wij het zo horen, nog veel meer. Maar gebeurt dit ook in andere landen? Dat is een terechte vraag. Ook vragen we ons af hoe het niveau van nascholing en opleiding gelijkgetrokken kan worden en hoe dit gehandhaafd kan worden.
Bij de nieuwe regels lezen we ook veel over 'gelijk trekken'. Er staan in wetteksten nogal wat tegenstellingen, laat Brussel ons weten, die eruit moeten. Op de praktijk heeft dit geen invloed. Maar wacht eens even? Gelijk trekken? De Europese Commissie heeft nu mooi de kans om een pan Europees tarief af te dwingen voor chauffeurskaarten. Die kosten overal rond de 60 euro of minder. Alleen in Nederland kosten ze het dubbele. We kunnen dit gerust legale diefstal noemen, omdat vragen over waarom het hier zo veel duurder is, niet worden beantwoord, zelfs niet met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Dat kan natuurlijk niet. We vrezen dat Brussel deze dot van een kans laat liggen.