De laatste tijd horen we tijdens persbijeenkomsten en op beurzen eigenlijk maar weinig anders dan het woord 'connected.' Alles en iedereen staat met elkaar in verbinding en dat geldt dus ook voor je truck.
Zelf zijn we eigenlijk meer van de 'bouten en moeren' dan van de 'bits and bites' en ik zelf heb dan ook nogal eens de neiging om te denken dat het allemaal wel losloopt met die toekomstscenario's. Als we de ronkende presentaties mogen geloven dan communiceert straks de koelkast met de Albert Heijn waarna de pakken melk en de verse eieren automatisch worden afgeleverd in een temperatuur gecontroleerde box. Dit zou ook voor trucks gaan gelden. Onderweg communiceren ze met elkaar om mooie peletons te kunnen vormen en ze praten intussen met de klanten die zo precies weten waar- en hoe laat de spulletjes arriveren. Intussen communiceert de truck met de werkplaats en de afdeling wagenparkbeheer om zo het slijtageproces en het tijdstip voor de komende beurt te overleggen. Uiteraard met instemming van de planning, want die wordt gewoon meegenomen in het digitale communicatie netwerk.
Jaja, het zal mijn tijd wel duren was tot voor kort mijn gedachte. Totdat ik vorige maand dit tafereeltje voor de lens kreeg in Spanje. Als de digitale revolutie en de mobiele communicatie nu al het level van een schaapherder bereikt heeft dan kon het met al dat andere ook wel eens heel snel gaan.