Controle weekendrust: Papieren tijger

Blog
10-08-2023 | Door Iep van der Meer

Sinds de invoering van het verbod op de 45 urige weekendrust in de cabine wordt daar maar amper op gehandhaafd. Dat is ook lastig, aangezien de controlerende instanties niet mogen vragen om bewijslast in de vorm van bijvoorbeeld een hotelrekening.

Sommige landen beboeten chauffeurs als ze niet kunnen aantonen dat ze de weekendrust elders hebben doorgebracht dan in hun cabine. Op grond van artikel 34, lid 3 van Verordening (EU) nr 165/2014 mogen controleurs de chauffeurs echter niet vragen om documenten te laten zien waaruit blijkt dat ze elders overnacht hebben. Bekeuren op basis van het niet kunnen tonen van hotelbonnetjes mag dus niet van de Europese Unie.

De controles op het weekend rustverbod in de cabine moeten volgens de EU plaats vinden op het kantoor van de betreffende transportonderneming. Hoe die controle dan plaats moet vinden blijft een beetje onduidelijk.

Met deze stellingname van de EU lijkt het weekend rustverbod in de cabine dan ook een papieren tijger, want je kunt van handhavers niet verwachten dat ze 24 uur per dag op een parking plaats nemen om te controleren. Je kunt je dan ook afvragen wat de regel verandert aan het nomadenbestaan wat veel buitenlandse chauffeurs leven op de parkings in Europa.

Laatste blogberichten

Blog
28-11-2025
IEP_2986-1400

Advies aan de overheid: Trucks maximaal 70 km/h

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, afgekort KIM doet een nogal controversieel voorstel aan de…
Blog
28-11-2025
1763637443771

IRU Petitie: 5300 handtekeningen tegen gedwongen elektrificatie

Maar liefst 5300 Europese vervoerders hebben een petitie ondertekend tegen de gedwongen…
Blog
10-11-2025
Truck in de mist

Mist zonder licht: Levensgevaarlijk

De afgelopen dagen was het behoorlijk mistig in Nederland en dan zien we dagelijks tientallen auto’s zonder licht,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.