Controle weekendrust: Papieren tijger

Blog
10-08-2023 | Door Iep van der Meer

Sinds de invoering van het verbod op de 45 urige weekendrust in de cabine wordt daar maar amper op gehandhaafd. Dat is ook lastig, aangezien de controlerende instanties niet mogen vragen om bewijslast in de vorm van bijvoorbeeld een hotelrekening.

Sommige landen beboeten chauffeurs als ze niet kunnen aantonen dat ze de weekendrust elders hebben doorgebracht dan in hun cabine. Op grond van artikel 34, lid 3 van Verordening (EU) nr 165/2014 mogen controleurs de chauffeurs echter niet vragen om documenten te laten zien waaruit blijkt dat ze elders overnacht hebben. Bekeuren op basis van het niet kunnen tonen van hotelbonnetjes mag dus niet van de Europese Unie.

De controles op het weekend rustverbod in de cabine moeten volgens de EU plaats vinden op het kantoor van de betreffende transportonderneming. Hoe die controle dan plaats moet vinden blijft een beetje onduidelijk.

Met deze stellingname van de EU lijkt het weekend rustverbod in de cabine dan ook een papieren tijger, want je kunt van handhavers niet verwachten dat ze 24 uur per dag op een parking plaats nemen om te controleren. Je kunt je dan ook afvragen wat de regel verandert aan het nomadenbestaan wat veel buitenlandse chauffeurs leven op de parkings in Europa.

Laatste blogberichten

Blog
03-11-2025
BIGtruck Gordijnen

Dure gordijntjes na boete

Veel chauffeurs hebben luxe gordijnen die ze overdag zorgvuldig in de plooi doen om ze vervolgens mooi in het zicht, half voor…
Blog
19-09-2025
Truckparking Venlo

IRU luidt de noodklok over parkings

Volgens de IRU, de Internationale Transportvakbond ETF en de parkeerorganisatie ESPORG is er een tekort van zo’n 390.000…
Blog
16-09-2025
Overveld (28)-1400

VECTO voor trailers werkt niet

De VECTO regels voor getrokken materieel zijn contraproductief en werken slechts kostenverhogend, zonder dat er CO2 bespaard…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.