De focus van de Inspectie Leefomgeving en Transport ligt al jaren niet meer op controle onderweg, maar op de bedrijfscontroles. Sommige vervoerders hebben zelfs een afspraak ondertekend waardoor de trucks van zo’n bedrijf onderweg helemaal niet meer gecontroleerd worden. Dat getuigt van een grenzeloze naïviteit van de inspectie want bij een bedrijfscontrole is alleen de data te controleren, en die is aan alle kanten te manipuleren.
Het rijden met een tweede bestuurderskaart bijvoorbeeld, is achteraf niet vast te stellen als beide chauffeurs keurig in de administratie zijn opgenomen. Ook manipulatie van de tachograaf is lastig achteraf vast te stellen als dat goed gedaan wordt. Verder is het maar de vraag hoe een bedrijfscontrole werkt in een land als Litouwen of Bulgarije. Daar zijn vast hele mooie Europese richtlijnen voor, maar of die ook opgevolgd worden laat zich raden.
Dat controleren helpt bleek onlangs nog op de A1 bij Apeldoorn. Daar werd een chauffeur staande gehouden waarna zijn tachograaf werd doorgemeten. Afwijkingen waren genoeg om verder te zoeken, en in de werkplaats bleek dat er gemanipuleerd werd met het apparaat. De ILT geeft geen informatie over de herkomst van de truck, en dat doet er ook niet toe maar het is wel een bewijs voor het feit dat controleren langs de weg echt helpt. Overigens kreeg de vervoerder een boete van ruim 10.000 Euro plus de kosten voor de installatie van een nieuwe tachograaf.
En ja, controleren langs de weg is lastig en dat kost tijd, maar als het helpt om dit soort fraude uit te bannen dan profiteren uiteindelijk de betrouwbare en eerlijke vervoerders. Die zouden dit dan ook moeten toejuichen.
In de toekomst zal de controle op cabotage wat eenvoudiger worden doordat de nieuwe tachograaf grensoverschrijdingen vast legt. Ook dan zal dat echter vaak pas blijken bij een bedrijfscontrole, en dan rijst weer die vraag hoe dat in het buitenland gaat. Wie regelmatig in het Rotterdamse rijdt zal zich verbazen over de buitenlands gekentekende trucks met zeecontainers. En geloof me, die Litouwers, Roemenen, Bulgaren, Maltezen en Russen rijden echt niet met zo’n container naar huis.
Containertransport over de weg is immers juist bedoeld voor de korte afstanden. Als het verder weg moet dan kan zo’n doos op een trein of via de binnenvaart vervoerd worden. En natuurlijk is er wel eens een spoedrit met een zeecontainer maar over het algemeen gaat het om relatief korte ritten. Reden voor verscherpt toezicht dus, want dat is precies waar het fout gaat. Die mannen rijden hier rondjes om de kerk met zeecontainers, om in de weekends onder erbarmelijke omstandigheden massaal onze parkings te bevolken en bevuilen. Tijd voor actie dus!