DAF komt terug met Variomatic

Blog
01-04-2022 | Door Iep van der Meer

DAF Trucks werkt aan een nieuwe, zware uitvoering van het Variomatic systeem als vervanging van de ZF TraXon transmissie. Met dit continu variabele transmissiesysteem wil DAF minder afhankelijk worden van toeleveranciers.

DAF introduceerde het Variomatic systeem in de DAF 33 personenauto’s in 1958. Het is een puur mechanisch systeem waarbij het motortoerental vrijwel continu blijft, terwijl de snelheid traploos oploopt. Daarmee vormt het een ideale overbrenging want zo kan de motor altijd in het ideale toerengebied blijven werken. Het doet zelfs een beetje denken aan het Volvo I-Tourqe systeem dat in 2013 gepresenteerd werd, maar dat haalde in die vorm nooit de productiefase.

Voor DAF Trucks is de herintroductie van het DAF Variomatic systeem een manier om minder afhankelijk te worden van toeleveranciers. Bovendien zijn voor het puur mechanische systeem geen halfgeleiders of computerchips nodig. Onze bronnen melden dat er momenteel getest wordt, de marktintroductie zou naar verwachting over een jaar plaats kunnen vinden, op 1 april 2023.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.