De Connected truck en de Belgische tol

Blog
01-04-2016 | Door Iep van der Meer

Onlangs waren we bij Daimler om daar alles te horen over onder meer de zegeningen van de 'connected truck.' dat is een truck die elektronisch communiceert met alles en iedereen en dat maakt het leven een stuk eenvoudiger. tenminste, dat is de bedoeling.

Zo'n 'connected truck' praat bijvoorbeeld met het overige verkeer en anticipeert daar op. Een onderdeel daarvan is het zogenaamde 'platooning' maar de truck kan bijvoorbeeld ook verkeersborden lezen- en naleven, je waarschuwen als een tunnel te laag is of een seintje geven naar de boot om de boeking te bevestigen. Verder kun je in die ideale wereld die Daimler voor ons uittekent een plekje reserveren bij een wegrestaurant en alvast het dagmenu bestellen.

Intussen kijkt de baas mee of het allemaal wel opschiet en of het verbruik binnen de perken blijft terwijl de dealer seintjes krijgt over het slijtagepatroon van je truck. Daar wordt dan, afhankelijk van de technische behoefte en uiteraard geheel automatisch een afspraak voor onderhoud ingepland in je elektronische planningsysteem.

Ook de verschillende tolsystemen zouden volgens Daimler in één prachtig pan-Europees systeem samengevoegd kunnen worden. Geen twintig verschillende kastjes meer voor je ruit die het zicht beperken maar slechts één sensor die aangeeft waar je rijdt en die vervolgens automatisch afrekent. Het was een fantastisch verhaal waar we graag in zouden willen geloven. Een sprookje bijna, zo blijkt vandaag..

Vandaag blijkt namelijk dat Europese eenwording zelfs op dit niveau nog heel ver weg is. Wat een drama is dat met de invoering van de Belgische tol. Kastjes niet leverbaar, niet werkend of niet aangemeld en intussen lopen de wachttijden op. Dat er tol betaald moet worden dat begrijp ik, en ook Nederland laat daar enorme kansen liggen.

Dat we het maar niet met de buurlanden eens kunnen worden over één systeem dat is echter onvoorstelbaar. En natuurlijk wil Daimler het liefst dat heel Europa aan de Toll Collect gaat, want daar is dit bedrijf tenslotte grootaandeelhouder van. Nou, van mij mogen ze daar een paar centen aan verdienen want dit leidt alleen maar tot nog meer ergernis en kosten. Bovendien bewijst het Duitse systeem dat het betrouwbaar is. Ik bedoel, het nam de Duitsers ook twee jaar langer dan ze gedacht hadden om het voor elkaar te krijgen maar sindsdien werkt het uitstekend. Ik ben benieuwd hoe lang de Belgen er uiteindelijk over doen voordat alles probleemloos functioneert.. wordt vervolgd..

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.