Vandaag kopte De Stentor dat een ‘dronken trucker’ vanmorgen na een aanrijding uit zijn cabine werd geplukt. Bij het verhaal grote foto’s van een Nederlands gekentekende MAN van een charter die in de kleuren van Friesland Campina rijdt. Die staat er gekleurd op, want als je niet verder leest dan de kop met de foto dan weet je genoeg.
Wie even de moeite neemt om verder te lezen leert dat de dronken bestuurder geen ‘trucker’ is maar de bestuurder van een bestelwagen met Pools kenteken. Zo’n ding met een topsleepertje er op, ook wel ‘Polensprinter’ genaamd. De man veroorzaakte vanmorgen op de A1 een ongeval waarbij de Nederlandse melkauto het slachtoffer werd. Dit soort nieuws zal vast niet bedoeld zijn om een hele beroepsgroep in een slecht daglicht te stellen, maar het helpt ook niet. Maar waarom niet een foto van die Poolse bestelwagen er bij? Die staat nu alleen als je goed kijkt helemaal achter de tanktrailer.
Het is de zoveelste keer dat er bij calamiteiten gesproken wordt over ‘truckers’ terwijl het om bestelautopiloten gaat die de meest rare stunts veroorzaken. Een gekanteld boedelbakje is al genoeg om te spreken van een ‘gekantelde vrachtauto’ in het nieuws. Natuurlijk zijn er ook ongevallen die wél veroorzaakt worden door vrachtwagenchauffeurs, en helaas komt het ook voor dat er een chauffeur dronken van de weg wordt gehaald, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen. Zoals het nu vaak in het nieuws wordt gebracht is het net of het schering en inslag is, en dat is gelukkig niet het geval. (Willekeurige eigen foto)