Transportbedrijven zoeken elkaar op om aan de uitdagingen te kunnen volden. Niet alleen zijn de elektrische trucks en machines veel kostbaarder, ook de investeringen in de oplaad infrastructuur zijn enorm. Op het niveau van de truckproducenten zien we het zelfde. Zij moeten investeren in de toekomst met elektrische trucks en voertuigen op waterstof, maar tegelijkertijd zorgt de invoering van Euro 7 ook voor enorme investeringen in dieseltechniek. Voor bestelwagens geldt die strengere norm vanaf begin 2027, voor zware trucks een jaar later.
Het aanscherpen van de limieten voor NOx, fijnstof en CO2 maken enorme investeringen noodzakelijk om ook na 2028 nog diesel trucks te kunnen blijven bouwen. Het is niet uitgesloten dat er merken zijn die zelfs een compleet nieuwe dieselmotor moeten ontwikkelen om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen. Tegelijkertijd is de vraag hoeveel diesels er na 2028 dan nog nodig zijn, want naar verwachting zullen elektrische trucks en waterstof voertuigen ook sterk terrein winnen. Dat betekent dus mega investeringen in een segment waarvan niemand op dit moment nog weet hoe groot dat zal zijn na 2028.
Overigens stelt Euro 7 ook hogere eisen aan de banden. Zo moet de slijtage daarvan beperkt worden om fijnstof tegen te gaan. Ook het fijnstof vanaf de remmen is een probleem, maar gelukkig is het plan om ‘stofzuigers’ bij de remmen te verplichten afgeblazen. Alles bij elkaar zorgen de maatregelen er voor dat dat trucks duurder worden, want al die ontwikkelingen moeten uiteindelijk betaald worden.
Voor een belangrijk deel zoeken de truckbouwers het in samenwerkingen op allerlei gebieden om op die manier de kosten te kunnen delen. Een mooi voorbeeld is hoe binnen Traton de truckmerken MAN, Scania en International voortaan de aandrijflijn delen met elkaar. Een soortgelijke ontwikkeling zagen we eerder al bij Volvo en Renault- Trucks. Merken als Mercedes-Benz en Paccar hebben inmiddels ook één krachtbron voor zowel Europa als Amerika. Eigenlijk zoekt iedereen elkaar op in samenwerkingsverbanden. Zo werkt Iveco samen met Hyundai en met Ford Trucks en hebben Paccar en Daimler samen belangen in de accu productie in Amerika. Verder werkt Daimler Truck samen met Volvo Trucks in de ontwikkeling van een fuel cell in Cellcentric. Voor het opladen van elektrische trucks langs de weg werken Daimler Truck, de Traton Group en Volvo Group samen in Milence.