Het segment van de zware distributie wordt meestal uitgevoerd met trekkers met een lage, wat smallere cabine met een hoog dak. Een segment waar een merk als Volvo goede zaken doet met de Volvo FM serie. Meestal wordt zo’n trekker dan voorzien van een slaapcabine met hoog dak voor wat extra comfort en ruimte, maar ook vanwege de betere inzetmogelijkheden. Met zo’n cabine kun je immers ook eens een nachtje overstaan als het zo uitkomt. Een ander voordeel is de hogere restwaarde.
Uiteraard leveren ook andere merken trucks in dit segment. DAF bijvoorbeeld met de CF, en Scania met de P- en G series. Ook MAN heeft een model voor klanten die een truck zoeken in dit marktsegment, namelijk de TGS. Dat is de net wat smallere en lagere versie van het topmodel, de TGX. Ook in de nieuwe generatie van MAN is dit model opgenomen. Nu heeft MAN voor alle modellen een nieuwe type aanduiding bedacht voor de cabines. Zo heet de grootste cabine van de TGX voortaan geen XXL meer, maar GX. De TGX met een middelhoog dak heet voortaan GM en met een laag dak heet de TGX nu GN. Bij de TGS serie, de wat smallere dus, heet de populaire uitvoering met slaapcabine en hoog dak voortaan FM. En dat is wel heel apart in een segment waar dat Zweedse merk zo succesvol is met de Volvo FM.
Onzin zou je zeggen, want een MAN is natuurlijk geen Volvo. Toch zie ik wel een probleempje. Het is niet voor niks dat Scania de type aanduiding van de S- cabine voortaan achter het vermogen vermeld op de grille. Sinds ongeveer een jaar heet een S500 dan ook officieel 500S om verwarring met de S- klasse limousines van Mercedes-Benz te voorkomen. Ik kan me niet voorstellen dat klanten die twee met elkaar verwarren maar twee trucks van twee merken met dezelfde type aanduiding is wel heel merkwaardig.
Op de foto's zie je de nieuwe MAN TGX met de FM cabine.