Eenzame strijd TLN voor Europese LZV

Blog
17-03-2017 | Door Tim de Jong

Transport & Logistiek Nederland lijkt een eenzame strijd te voeren om grensoverschrijdende Ecocombi of LZV op de prioriteitenlijst van Europese politici te krijgen. TLN schrijft de frustraties van zich af. Zouden we ooit met LZV kunnen doorrijden naar noord en zuid Europa? 

Het Europese wegvervoer veroorzaakt een kwart van de totale Europese CO2 uitstoot. De eis is, dat die uitstoot in 2030 met twintig procent gereduceerd moet zijn. Dit zou geen enkel probleem zijn, wanneer we per direct grootschalig ecocombi of LZV toestaan op de Europese hoofdverkeersaders. Maar geen politicus die hier aan wil. 

In Nederland rijden op dit moment zo’n 1.400 ecocombi’s rond. Maar de grens over wil nog altijd niet lukken. TLN beklaagt zich hierover en ziet een kans om snel de CO2 uitstoot van het wegvervoer te reduceren, verdampen. In Denemarken rijden ook nog zo'n 600 van deze combinaties rond, vaak op uren dat het er rustig is op de wegen. Op onze ">trailersite kun je lezen tegen welke bezwaren TLN zo al aanloopt. Binnenkort in BIGtruck Online Magazine een reportage over hoe een Nederlandse vervoerder te werk moet gaan om de inefficiënte en achterhaalde wetten van met name Duitsland niet te overtreden. 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.