Transport & Logistiek Nederland lijkt een eenzame strijd te voeren om grensoverschrijdende Ecocombi of LZV op de prioriteitenlijst van Europese politici te krijgen. TLN schrijft de frustraties van zich af. Zouden we ooit met LZV kunnen doorrijden naar noord en zuid Europa?
Het Europese wegvervoer veroorzaakt een kwart van de totale Europese CO2 uitstoot. De eis is, dat die uitstoot in 2030 met twintig procent gereduceerd moet zijn. Dit zou geen enkel probleem zijn, wanneer we per direct grootschalig ecocombi of LZV toestaan op de Europese hoofdverkeersaders. Maar geen politicus die hier aan wil.
In Nederland rijden op dit moment zo’n 1.400 ecocombi’s rond. Maar de grens over wil nog altijd niet lukken. TLN beklaagt zich hierover en ziet een kans om snel de CO2 uitstoot van het wegvervoer te reduceren, verdampen. In Denemarken rijden ook nog zo'n 600 van deze combinaties rond, vaak op uren dat het er rustig is op de wegen. Op onze ">trailersite kun je lezen tegen welke bezwaren TLN zo al aanloopt. Binnenkort in BIGtruck Online Magazine een reportage over hoe een Nederlandse vervoerder te werk moet gaan om de inefficiënte en achterhaalde wetten van met name Duitsland niet te overtreden.