Blog
22-04-2021 | Door Iep van der Meer

Deze week kondigde Volvo Trucks vol trots aan dat ze eind volgend jaar het volledige programma ook elektrisch kunnen leveren. De actieradius van een FH bedraagt dan rond de 300 kilometer en een 4x2 trekker zou dan rond de tien ton wegen. Hoeveel ton zo’n truck dan kost wordt er niet bij verteld.

Onderzoek zou volgens Volvo Trucks uitwijzen dat een truck gemiddeld prima uit de voeten kan met 300 kilometer. Het door Volvo geraadpleegde onderzoek zou uitwijzen dat 45% van alle wegtransporten in Europa binnen die afstand blijven. Voor bijvoorbeeld supermarkt distributie zou dat toereikend zijn, maar dan moet zo’n truck daarna aan de stroom.

Maar klopt het wel wat Volvo zegt? Veel van deze trucks maken twee, of zelfs drie rondritten per etmaal en komen zo aan wel 500, 600 kilometer per dag. Chauffeurs moeten na een dag werken rusten, maar vrachtwagens rijden bij voorkeur het klokje rond om een goed rendement te halen. Bij een elektrische truck is dat dus nog niet mogelijk, want terwijl de chauffeur thuis slaapt hangt zijn vol elektrische Volvo dan aan de stekker.

De aanzienlijk hogere aanschafprijs van een elektrische truck kan dus niet zo makkelijk terugverdiend worden door hem intensiever in te zetten zoals een diesel- of een LNG-truck. Het terugverdienen moet komen van het feit dat elektriciteit veel goedkoper is dan diesel. Bij een bestelauto scheelt dat al duizenden euro’s. Maar dan moet wel de laadinfrastructuur op orde zijn, en ook al levert Volvo hier oplaadapparatuur voor, toch is er duidelijk meer elektriciteit nodig. Die puzzel, daar zijn betrokkenen in elk geval nu nog niet uit.

Elektrisch rijden kan, ook nu al voor wie daar het budget voor heeft en voor wie kan leven met de geringe actieradius. In overheidsdienst is daar budget voor maar voor wie met transport zijn geld verdient is er nog een lange weg te gaan. Alleen als opdrachtgevers bereid zijn mee te betalen kan er wat van de grond komen, maar dat zal de eerste jaren nog minimaal zijn in het zware segment.

Laatste blogberichten

Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
Blog
09-05-2025
Speelgoed truck

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.