De nu ontvouwde plannen zijn een gevolg van klimaatvoornemens die moeten leiden tot een uitstootreductie van schadelijk broeikasgas. Die houden in dat de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% verminderd moet zijn ten opzichte van 1990. Het is hoopgevend dat het besef in Brussel doordringt dat grotere en zwaardere combinaties leiden tot efficiënter wegvervoer, zoals diverse wetenschappers al meerdere malen hebben aangetoond.
Voor het ‘gewone’ grensoverschrijdend vervoer komt de 44 ton ook dichterbij. Iets waar TLN al jarenlang voor pleit. Steeds meer landen hanteren deze grens al voor het binnenlands vervoer. De Europese Commissie gaat onderzoeken of deze waarde ook voor het internationale verkeer mogelijk is. De huidige problemen bij de lengte voor Europese voertuigtransporten wil de commissie aanpakken door een maximumlengte van 20,75 meter in de nieuwe richtlijn op te nemen. In veel landen geldt deze waarde volgens TLN al, maar combinaties die op zo’n lengte rondrijden zie je zelden of nooit.
Zestig ton
Er wordt ook gedacht aan automatische toestemming voor vervoer tussen twee aangrenzende landen die bijvoorbeeld LZV al toestaan. Voor het gewicht wordt gesproken over 60 ton voor emissievrije combinaties of in combinatie met intermodaal vervoer. Dit is een vrij kromme redenering, want elektrische trucks kunnen prima dienst doen in stadsdistributie, maar trekkers die geschikt zijn om zestig ton GVW te kunnen handlen, zijn er voorlopig echt nog niet.
Deze zomer is er nog ruimte voor discussie. We hopen dat TLN pleit voor grensoverschrijdend LZV-verkeer voor combinaties van 25,25 meter en een toegestaan GVW van minimaal zestig ton. Dàn haalt het internationale wegvervoer de afgesproken vereiste CO2-reductie op zijn sloffen.
Op de foto een Super Eco Combi die ons in Spanje inhaalde.