Euro 6c: nieuwe zuigers, meer efficiency?

Blog
27-06-2017 | Door Tim de Jong

SInds 1 januari moeten nieuwe trucks voldoen aan de Euro 6c norm. Die gaat vooral over betere diagnose mogelijkheden en onderhoud. Maar de industrie nam ook weer de kans waar om een efficiencyslag te maken.

In bijgaand filmpje laat Volvo zien wat het verschil is tussen de 'oude' en de nieuwe zuigers. In de afgelopen periode werden we al uitgenodigd bij MAN, DAF en Mercedes om ons te laten informeren over de nieuwe technieken die Euro 6c met zich meebrengt.  Naast nieuwe zuigers zijn die ook nieuwe zuigerveren en tal van kleinere optimalisaties aan de bestaande motoren. De Volvo op de foto wordt vandaag door BIGtruck getest, voorzien van deze nieuwe wijzigingen.

 

MAN en DAF wijzigden ook nog de olie service interval. Beide merken laten toe dat de olie nog later dan anders ververst wordt. Alle merken kozen voor ietsje meer vermogen om aan te geven dat er echt de nodige vernieuwingen zijn aangebracht. In BIGtruck kon je al lezen over die nieuwe achteras van Mercedes. Bekijk dit filmpje, het laat zien dat de ontwikkelingen snel gaan in de hedendaagse motorentechniek. En hoe die Volvo met deze nieuwe zuigers het deed op de testroute, of die 2% verbetering die Volvo in het filmpje noemt wordt gehaald, dat lees je binnenkort op BIGtruck Online Magazine! 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.