Euro 6c: nieuwe zuigers, meer efficiency?

Blog
27-06-2017 | Door Tim de Jong

SInds 1 januari moeten nieuwe trucks voldoen aan de Euro 6c norm. Die gaat vooral over betere diagnose mogelijkheden en onderhoud. Maar de industrie nam ook weer de kans waar om een efficiencyslag te maken.

In bijgaand filmpje laat Volvo zien wat het verschil is tussen de 'oude' en de nieuwe zuigers. In de afgelopen periode werden we al uitgenodigd bij MAN, DAF en Mercedes om ons te laten informeren over de nieuwe technieken die Euro 6c met zich meebrengt.  Naast nieuwe zuigers zijn die ook nieuwe zuigerveren en tal van kleinere optimalisaties aan de bestaande motoren. De Volvo op de foto wordt vandaag door BIGtruck getest, voorzien van deze nieuwe wijzigingen.

 

MAN en DAF wijzigden ook nog de olie service interval. Beide merken laten toe dat de olie nog later dan anders ververst wordt. Alle merken kozen voor ietsje meer vermogen om aan te geven dat er echt de nodige vernieuwingen zijn aangebracht. In BIGtruck kon je al lezen over die nieuwe achteras van Mercedes. Bekijk dit filmpje, het laat zien dat de ontwikkelingen snel gaan in de hedendaagse motorentechniek. En hoe die Volvo met deze nieuwe zuigers het deed op de testroute, of die 2% verbetering die Volvo in het filmpje noemt wordt gehaald, dat lees je binnenkort op BIGtruck Online Magazine! 

Laatste blogberichten

Blog
18-04-2025
Carglass sterretje

Scheurtje in je ruit? Let op in Duitsland!

De Duitse handhavers gingen altijd al behoorlijk ‘grundlich’ te werk maar ze lijken nu volledig door te slaan.…
Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.